Abstract
The author attempts to describe factors determining the development of the national road infrastructure. Motorways and expressways are one of the most severe forms of interference in ecosystems and landscape. Poland is diversified in respect of climate, geology, culture, fauna and flora, population, economic development, level of agricultural development, industry, natural resources, archeological excavations, water areas, fragmentation of farms, attachment to land, etc. As a result, roads are built differently in the northern part of the country dominated by lowlands, with greater number of water basins, than in the upland areas of southern Poland. Due to regional diversity, various unexpected problems occur during construction of roads in different parts of the country, which slows down the works and multiplies the costs. to regional diversity, various unexpected problems occur during construction of roads in different parts of the country, which slows down the works and multiplies the costs. Based on the selected example related to construction of the A4 motorway’s section from Cracow to Tarnów, the author presents a variety of factors, including regional, environmental and social ones, which influenced the duration and quality of the works. The most important regional features of Małopolska voivodeship, which determine the individual nature of construction works in this region, include high fragmentation of farms, abundance of nature reserves, existence of ‘double legal documentation’ in property dealing, unregulated legal status of a great number of properties, attachment to land, the so called ‘patrimony’, low mobility of inhabitants, frequent floods, cold winters, archaeological wealth, numerous monuments.
References
Domańska A., Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006. ISBN-83-01-14774-1(01).
View in Google Scholar
Gola S., Langner R., Gruntowe uwarunkowania autostrady A4 Kraków-Tarnów, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2009, t. 3, nr 2(13), s. 35-65.
View in Google Scholar
Kluba A., Polskie drogi 2011 r - sukcesy i problemy [online, dostęp 10.02.2012]. Dostępne w Internecie: http://www.motogazeta.mojeauto.pl/polskie_drogi/polskie_drogi_w_2011_r._-_suk- cesy_i_problemy,a,204849.html.
View in Google Scholar
Lijewski T, Mikułowski B., Wyrzykowski J., Geografia turystyki Polski, PWE, Warszawa 2002. ISBN 83-208-1380-8.
View in Google Scholar
Malec K., Drogi jako bariery ekologiczne, 2005 [online, dostęp 10.02.2012]. Dostępne w Internecie: http://pracownia.org.pl/dzikie-zycie-numery-archiwalne,2127,article,2744.
View in Google Scholar
Ministerstwo Infrastruktury, Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Załącznik do Uchwały Rady Ministrów Nr 10/2011 z dnia 25 stycznia 2011 roku [online, dostęp 10.02.2012]. Dostępne w Internecie: http://www.transport.gov.pl/files/0/1793721/SKMBTC55011020913080.pdf.
View in Google Scholar
Neider J., Transport międzynarodowy, PWE, Warszawa 2008. ISBN 978-83-208-1773-7.
View in Google Scholar
Naglik R., Archeologiczne odkrycia na trasie autostrady A4 w zachodniej Małopolsce, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2009, t. 3, nr 2(13), s. 97-106.
View in Google Scholar
Naumowicz K., Regionalizacja turystyczna Polski, WSB, Piła 2001. ISBN 83-909964-9-9.
View in Google Scholar
PAP, Podpisano umowę na dokończenie odcinka A4 Brzesko-Wierzchosławice [online, dostęp. Dostępne w Internecie: http://wyborcza.biz/biznes/1,100969,10372128,Podpisano_ umowe_na_dokonczenie_odcinka_A4_Brzesko.html.
View in Google Scholar
PAP, Trwa budowa autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem [online, dostęp 10.02.2012]. Dostępne w Internecie: http://finanse.wp.pl/kat,9231,title,Trwa-budowa-autostrady-A4-miedzy-Szarowem-i-Tarnowem,wid,1414 4467,wiadomosc.html?ticaid=1dbce.
View in Google Scholar
Pawłowska B., Zewnętrzne koszty transportu. Problem ekonomicznej wyceny, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2000. ISBN 83-7017-922-3.
View in Google Scholar
Pletnia S. Gola S. Łata K, Problemy związane z realizacją programu budowy dróg krajowych i autostrad na obszarze województwa małopolskiego, 2007 [online, dostęp 10.02.2012]. Dostępne w Internecie: http://sgp.mediacyfrowe.serwery.pl/file/Referat_17.pdf.
View in Google Scholar
Pletnia S., Charakterystyka robót budowlanych na trasie autostrady Kraków-Tarnów, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2009, t. 3, nr 2(13), s. 19-33.
View in Google Scholar
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, Zagrożenia okresowe występujące w Polsce [online, dostęp. Dostępne w Internecie: http://rcb.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/zagr_okres1.pdf.
View in Google Scholar
Urząd Statystyczny w Krakowie, Województwo małopolskie [online, dostęp 14.02.2012]. Dostępne w Internecie: http://www.stat.gov.pl/krak/69_467_PLK_HTML.htm.
View in Google Scholar
Wertz J., Budowa autostrady a ochrona środowiska ziemi tarnowskiej, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie” 2009, t. 3, nr 2(13), s. 67-81.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License