Abstract
In order to develop, companies must work on their own innovative potential, which comprises innovative possibilities and capabilities used in the creation, implementation and management of innovations. Elements of innovative potential include company’s internal resources, where human capital plays a crucial role. Proper management of this capital provides the possibility to improve the company’s competitiveness and innovative capacity. Knowledge is one of the most important factors deciding about competitiveness and development of companies, which, if properly managed, constitutes the basis for the creation of innovation. The purpose of this article is to demonstrate the importance of staff development as a key element of innovation. The first part of the article presents basic concepts related to innovation and innovativeness, elements of innovative potential and sources of innovation in a company. The second part comprises results of the empirical study on development of emplyees’ working potential, analysed in the context of increased innovativeness of the investigated companies. The contents of this section include answers to questions of how companies assess their own knowledge potential, how employees develop their skills, and whether they are properly rewarded for their development? Companies should make effective use of the organizational learning process, which includes development as well as broadening and renewal of their competencies. They should analyze and assess whether their resources, capabilities and competencies form a potential that contributes to creation of innovation and value added despite changing conditions.
References
Białoń L. (red.), Zarządzanie działalnością innowacyjną, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 2010. ISBN 978-83-7488-153-1.
View in Google Scholar
Innowacje i wiedza, Biuletyn Informacyjny (3/2006), Centrum Innowacji i Wiedzy Innowacyjnej Południowej Wielkopolski w Ostrowie Wielkopolskim, Ostrów Wielkopolski 2006, za: L. Kozioł, System innowacyjności współczesnych przedsiębiorstw, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie" 2009, nr 1(12).
View in Google Scholar
Janasz W., Kozioł-Nadolan K., Innowacje w organizacji, PWE, Warszawa 2011. ISBN 978-83-208-1939-7.
View in Google Scholar
Kalinowski T.B., Innowacyjność przedsiębiorstw a system zarządzania jakością, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010. ISBN 978-83-7526-702-0.
View in Google Scholar
Kopaliński W., Podręczny słownik wyrazów obcych, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 2006. ISBN 83-7399-170-0.
View in Google Scholar
Kozioł L., System innowacyjności współczesnych przedsiębiorstw, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie" 2009, nr 1(12).
View in Google Scholar
Penc J., Innowacje i zmiany w firmie. Transformacja i sterowanie rozwojem w firmie, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1999. ISBN 83-85428-47-X.
View in Google Scholar
Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, publikacja OECD i Eurostatu, wyd. 3, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Strategii i Rozwoju Nauki, Warszawa 2008. ISBN 978-83-61100-13-3.
View in Google Scholar
Pomykalski A., Zarządzanie innowacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Łódź 2001. ISBN 97-883-0113-480-8.
View in Google Scholar
Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN, Warszawa 1960, za: W. Janasz, K. Kozioł-Nadolan, Innowacje w organizacji, PWE, Warszawa 2011. ISBN 978-83-208-1939-7.
View in Google Scholar
Stabryła A. (red.), Doskonalenie struktur organizacyjnych przedsiębiorstw w gospodarce opartej na wiedzy, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2009. ISBN 978-83-255-0237-9.
View in Google Scholar
Żołnierski A., Potencjał innowacyjny polskich małych i średniej wielkości przedsiębiorstw, PARP, Warszawa 2005. ISBN 83-60009-07-4.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License