Abstract
The article presents the role that the strategic analysis plays in the assessment of a tourist enterprise's operations. In order to achieve this objective the peculiarity of a tourist enterprise's operations is presented, including a description of its different types and a presentation of organisational, legal determinants of these enterprises' development, as well as the technical and material base which forms the basis for the operations being run. Further, the article covers the functions of the strategic analysis in a tourist enterprise. Selected methods of the strategic analysis are characterised by presenting their application in the assessment of different tourist enterprises' operations.
References
Berliński L., Penc-Pietrzak I. 2004. Inżynieria projektowania strategii przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-455-0.
View in Google Scholar
Bieniok H. (red.). 1997. Metody i techniki diagnozowania systemu zarządzania przedsiębiorstwem. Katowice: Akademia Ekonomiczna. ISBN 83-87265-81-0.
View in Google Scholar
Dziadkowiec J., Kafel T. 2008. Tworzenie wartości dodanej - na przykładzie biura podróży W: Koncepcje zarządzania jakością. Doświadczenia i perspektywy. Pod red. T. Sikory. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PTTŻ. ISBN 987-83-924646-6-2.
View in Google Scholar
Gierszewska G., Romanowska M. 2000. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1255-0.
View in Google Scholar
Giezgała J. 1977. Turystyka w gospodarce narodowej. Warszawa: PWE.
View in Google Scholar
Golnau W. (red.). 2008. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: CeDeWu. ISBN 978-83-7556-024-4.
View in Google Scholar
Kozioł L. (red.). 2008. Rozwój potencjału pracy w przedsiębiorstwie turystycznym. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego. ISBN 978-83-89121-09-7.
View in Google Scholar
Lisiński M. 2004. Metody planowania strategicznego. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1525-8.
View in Google Scholar
Penc-Pietrzak I. 2003. Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą, koncepcja i zastosowanie. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. ISBN 83-7387-078-4.
View in Google Scholar
Rapacz A. 1994. Przedsiębiorstwo turystyczne - podstawy i zasady działania, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
View in Google Scholar
Rapacz A. (red.) 2007. Przedsiębiorstwo turystyczne. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7251-772-2.
View in Google Scholar
Sarnowski J., Kirejczyk E. 2007. Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym. Warszawa: Almamer Wyższa Szkoła Ekonomiczna. ISBN 978-83-60197-52-3.
View in Google Scholar
Stabryła A. 2000. Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13231-0.
View in Google Scholar
Tyrańska M., Walas-Trębacz J. 2002. Formułowanie strategii produktu w firmie. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-7252-116-6.
View in Google Scholar
Urbanowska-Sojkin E., Banaszyk P., Witczak H. 2004. Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1496-0.
View in Google Scholar
www.orbis.pl - dane za grudzień 2008.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License