Abstract
In the conditions of environment turbulences it is postulated to replace the traditional system of efficiency assessment, based exclusively on financial measures being of resultant character and a future reference through a new experience. It assumes capturing all possible efficiency dimensions and extending its traditional research scope by non-financial factors and measures as well as non-material ones, e.g. social, moral, spiritual, ecological, determining the way and cycle of an enterprise's operations as a technical and social system in the environment. The new approach fulfils the condition of a multi-aspect attitude to researching the efficiency problem and is able to reflect complex, sectional operations of a company and their results. Therefore it is necessary to direct all task-based areas of an enterprise, i.e. also the area of human resources management to pro-effective actions. In relation with the above, the aim of the article is to present the complexity of the subject matter of human resources management efficiency in the terminological and methodological aspects.
References
Becker B.E., Huselid M.A., Ulrich D. 2002. Karta wyników zarządzania zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-88597-52-3.
View in Google Scholar
Bielski M. 2002. Podstawy teorii organizacji i zarządzania. Warszawa: Wyd. C.H. Beck. ISBN 83-7247-045-6.
View in Google Scholar
Borkowska S. (red.). 1983. Metody oceny efektów pracy kierowniczej. Warszawa: PWE.
View in Google Scholar
Fitzenz J. 2001. Rentowność inwestycji w kapitał ludzki. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-88597-48-5.
View in Google Scholar
Holstain-Beck M. 1997. Być albo nie być menedżerem. Warszawa: Infor Book. ISBN 83-87261-15-7
View in Google Scholar
Janik W., Paździor M. 2005. Koszty pracy i controlling personalny w zarządzaniu zasobami ludzkimi. W: Problemy społeczne we współczesnych organizacjach. Pod red. K. Markiewicz, M. Wawer. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-535-2.
View in Google Scholar
Janusz T., Lewandowska L. 1992. Podręczny słownik menedżera. Gdańsk: Res Polona. ISBN 83-85063-11-0.
View in Google Scholar
Kaplan R.S., Norton D.P. 2001. Strategiczna karta wyników: Jak przełożyć strategię na działanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13385-6.
View in Google Scholar
Kicińska M. 2006. Metody pomiaru kapitału intelektualnego. W: Kapitał intelektualny: spojrzenie z perspektywy interesariuszy. Pod red. S. Kasiewicza, W. Rogowskiego, M. Kicińskiej. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-7484-022-6.
View in Google Scholar
Kotarbiński T. 1971. Niektóre zagadnienia epistemologii pragmatycznej. W: Problemy efektywności badań naukowych. Materiały Sympozjum Naukowego 26 listopada 1970. Warszawa: WAP.
View in Google Scholar
Kozioł L. 2000. Produktywność jako przedmiot badań zachowań organizacyjnych. W: Strategie wzrostu produktywności firmy. Materiały konferencji naukowej zorganizowanej przez Katedrą Procesu Zarządzania Akademii Ekonomicznej w Krakowie, pod red. A. Stabryły. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 83-7257-057-7.
View in Google Scholar
Kożusznik B. 2005. Kierowanie zespoleni pracowniczym. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1589-4.
View in Google Scholar
Krzemiński D. 2003. BSC - analiza z różnej perspektywy. Wdrożenie zrównoważonej karty wyników jako narzędzia pomiaru efektywności działań personalnych w Nordea Polska TUnŻ SA - studium przypadku. "Personel i Zarządzanie" nr 21.
View in Google Scholar
Leksykon zarządzania. 2004. Warszawa: Difin.
View in Google Scholar
Lichtarski J. (red.). 2005. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław: Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. ISBN 83-7011-770-8.
View in Google Scholar
Lipka A. 2008. Efektywność strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" nr 3-4.
View in Google Scholar
Martyniak Z. 2000. Efektywność organizacji. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" nr 11.
View in Google Scholar
Pasieczny L., Więckowski J. 1987. Ekonomika i analiza działalności przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE.
View in Google Scholar
Piekarz H. (red.). 1999. Analiza efektywności zarządzania, Badania statutowe Katedry Procesu Zarządzania AE w Krakowie.
View in Google Scholar
Piekarz H., Stabryła A. 1989. Analiza efektywności organizacyjnej jako narzędzie wspomagania procesu zarządzania. "Zeszyty Naukowe Wydziału Ekonomiki Produkcji Uniwersytetu Gdańskiego" nr 12.
View in Google Scholar
Pietroń-Pyszczek A. 1999. Produktywność pracy w kontekście produktywności globalnej przedsiębiorstwa. W: Potencjał pracy w przedsiębiorstwie: problemy praktyczne. Pod red. M. Gablety. Wrocław: Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu. ISBN 83-7011-371-0.
View in Google Scholar
Pocztowski A. 2004. Funkcja personalna w przedsiębiorstwach funkcjonujących w nowej gospodarce. W: Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach nowej gospodarki. Pod red. Z. Wiśniewskiego i A. Pocztowskiego. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-89355-26-4.
View in Google Scholar
Pocztowski A. 2007. Zarządzanie zasobami ludzkimi: strategie - procesy - metody. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1662-9
View in Google Scholar
Pszczołowski T. 1969. Prakseologiczne sposoby usprawniania pracy. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Pszczołowski T. (red.). 1978. Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
View in Google Scholar
Sierpińska M., Niedbała B. 2003. Controlling operacyjny w przedsiębiorstwie: centra odpowiedzialności w teorii i praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13893-9.
View in Google Scholar
Stabryła A. 1972. Nauka o organizacji. Kraków: PAN Oddział w Krakowie.
View in Google Scholar
Stabryła A., Trzcieniecki J. (red.). 1986. Organizacja i zarządzanie. Zarys problematyki. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Tomaszewska Ł., Dudycz T. (red.). 2006. Efektywność źródłem bogactwa narodów, Łódź: Społeczna Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania; Wrocław: Akademia Ekonomiczna. „Przedsiębiorczość i Zarządzanie” t. 7, z. l B. ISBN 978-83-60230-04-6.
View in Google Scholar
Ziębicki B. 2008. Geneza modeli efektywności organizacyjnej. W: Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów. Pod red. A. Nalepki. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu. ISBN 978-83-88-421-57-0.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License