The process of handling consumer complaints – an outline of a new approach
Okładka tom 39
PDF (Język Polski)

Keywords

customer satisfaction
complaints
organization management
process
product quality

How to Cite

ZąbekJ. (2018). The process of handling consumer complaints – an outline of a new approach. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 39(3), 103-111. https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.03.103111

Abstract

The purpose of the article is to analyze the application of the standard concerning complaint managing in organization management. It has been assessed whether acting according to the requirements of the PN-ISO 10002:2006 standard enables the organization to meet the legal requirements regarding complaints. In addition to this, as part of the job aim, an attempt was made to develop a scheme of complaints process. Moreover as part of the objective of the work, an attempt to develop an ideogram of process correlation in the organization with a hierarchical location of the complaint was made. It has been shown in the paper, that the implementation of the requirements of the PNISO 10002:2006 standard allows compliance with applicable legal provisions regarding the handling of complaints. A diagram of the complaint handling process developed on the basis of the PN-ISO 10002:2006 standard and legal provisions is also presented in the publication. It should be noted that in the presented process map, the process of managing complaints belongs to the group of main processes. A consumer-oriented pattern of process structures shows evidence of a conscious organization policy in dealing with complaints. This means that the quality of the products of the organization is an element of the organization operating strategy. This issue is taken into account from the point of view of improving the efficiency of management and compliance with the law.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2018.03.103111
PDF (Język Polski)

References

Balon, U. (2015). Zachowania konsumentów w zakresie składania reklamacji. Handel Wewnętrzny, 2, 12–36.
View in Google Scholar

Barlow, J., Moller, C. (2001). Reklamacja czyli prezent. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 8301133724.
View in Google Scholar

Bretyn, A. (2015). Analiza i ocena wybranych aspektów świadomości konsumenckiej na przykładzie młodych konsumentów. Współczesne Problemy Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 851, 59–68.
View in Google Scholar

Juszczak, A., Białecka, B. (2012). Proces reklamacji jako narzędzie wspomagające proces produkcyjny. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 63a(1891), 33–49.
View in Google Scholar

Kostecki, M.J. (2001). Zarabiać na niezadowolonym kliencie. Marketing w Praktyce, 3, 19–22.
View in Google Scholar

PN–EN ISO 10002:2006 Zarządzanie jakością. Zadowolenie klienta. Wytyczne dotyczące postępowania z reklamacjami w organizacjach.
View in Google Scholar

Szczepańska, K. (2007). Obsługa reklamacji. Problemy Jakości, 11, 32–36.
View in Google Scholar

Tkaczyk, J. (2009). Wiarygodność źródeł informacji a proces podejmowania decyzji przez konsumentów. W: I. Rudawska, M. Soboń (red.). Przedsiębiorstwo i klient w gospodarce opartej na usługach. Warszawa: Difin. ISBN 9788376410319.
View in Google Scholar

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. T.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1025 z późn. zm.
View in Google Scholar

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. T.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 827 z późn. zm.
View in Google Scholar

Wanagos, M. (2010). Skargi i reklamacje – jak utrzymać klienta? Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 65, 59–68.
View in Google Scholar

Ząbek, J. (2015a). Doskonalenie jakości (wyrobów) konsekwencją nowelizacji prawa konsumenckiego. Problemy Jakości, 5, 10–17.
View in Google Scholar

Ząbek, J. (2015b). Doskonalenie jakości (wyrobów) konsekwencją nowelizacji prawa konsumenckiego. Cz. 2. Problemy Jakości, 11, 15–21.
View in Google Scholar

Zymonik, Z., Hamrol, A., Grudowski, P. (2013). Zarządzanie jakością i bezpieczeństwem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 9788320820409.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.