Abstrakt
Celem artykułu jest analiza oddziaływania wybranych przepisów prawnych o ochronie danych osobowych na kształtowanie marketingu bezpośredniego stosowanego w dystrybucji samochodów luksusowych. Podstawą powstania pracy jest wynik obserwacji rynku dealerów samochodowych w Polsce oraz dostępne w literaturze opinie autorów o kształtowaniu się rynku dóbr luksusowych. W artykule wykazano, że w dystrybucji samochodów luksusowych, oprócz tradycyjnej formy oddziaływania bezpośredniego (np. podczas sprzedaży osobistej), mają zastosowanie nowe formy marketingu bezpośredniego, których podstawę tworzą: poczta elektroniczna z wykorzystaniem osobistego adresu internetowego, marketing internetowy, telemarketing oraz określone używanie urządzeń cyfrowych i multimedialnych. Należy podkreślić, że podczas realizacji poszczególnych zadań marketingowych w dystrybucji samochodów luksusowych takie elementy jak: pozyskiwanie zgody klienta na przetwarzanie danych, udzielanie informacji o sposobie przetwarzania danych czy też zastosowanie środków informatycznych i telekomunikacyjnych na określonym poziomie niezawodności są usankcjonowane prawnie. W pracy wykazano, że kształtowanie się poszczególnych regulacji prawnych chroniących dane osobowe w swojej idei jest zbieżne z koncepcją zindywidualizowanego utrzymywania kontaktów, a rozwój marketingu bezpośredniego następuje równolegle do ewolucji systemu prawnej ochrony danych osobowych klientów.
Bibliografia
Białecki, K. (2006). Problemy marketingu bezpośredniego: zarządzanie zmianami. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania, 1, 3–7.
Zobacz w Google Scholar
Chevalier, M., Mazzalovo, G. (2008). Luxury Brand Management. A World of Privilege. Singapore: John Wiley & Sons (Asia). ISBN 9780470823262.
Zobacz w Google Scholar
Czupryna, K. (2004). Skuteczny marketing bezpośredni. Narzędzia, techniki, operacje, czyli jak zarobić 17 milionów dolarów. Kraków: IFC Press. ISBN 83-918243-3-0.
Zobacz w Google Scholar
Kemp, S. (1998). Perceiving luxury and necessity. Journal of Economic Psychology, 19(5), 591–606.
Zobacz w Google Scholar
Kopaliński, W. (1994). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Wyd. 23. Warszawa: Wiedza Powszechna. ISBN 8321408397.
Zobacz w Google Scholar
Kotler, Ph. (2004). Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 83-7301-577-9.
Zobacz w Google Scholar
Kotler, Ph., Armstrong, G. (2011). Principles of Marketing. 14th ed. Boston: Pearson Prentice Hall. ISBN 9780132167123.
Zobacz w Google Scholar
KPMG. (2014). Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2014, cz. 1. KPMG w Polsce.
Zobacz w Google Scholar
KPMG. (2015). Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Samochody luksusowe i premium. KPMG w Polsce.
Zobacz w Google Scholar
Kramer, T. (2004). Podstawy marketingu. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1487-1.
Zobacz w Google Scholar
Krawiec, F. (2009). Nowa gospodarka i wizja lidera firmy XXI wieku. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-076-0.
Zobacz w Google Scholar
Marcinkiewicz, C. (2011). Nowoczesna koncepcja komunikacji marketingowej jako dialog przedsiębiorstwa z otoczeniem. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pragmata tes Oikonomias, 5, 103–16.
Zobacz w Google Scholar
Milic-Czerniak, R. (2011). Nowoczesne technologie w systemach informacji marketingowej. W: M.G. Woźniak (red.). Społeczeństwo informacyjne – regionalne aspekty rozwoju (s. 148–160). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. ISBN 9788373387263.
Zobacz w Google Scholar
Papińska-Kacperek, J. (red.). (2008). Społeczeństwo informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-15407-3.
Zobacz w Google Scholar
Pieczykolan, R. (2005). Informacja marketingowa. Warszawa: PWE. ISBN 8320815533.
Zobacz w Google Scholar
Pietrzak, J. (2006). Luksusowe marki [online, dostęp: 2016-02-02]. Bankier.pl. Dostępny w Internecie: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Luksusowe-marki-1517387.html.
Zobacz w Google Scholar
Pilarczyk, B. (2011). Innowacje w komunikacji marketingowej. Zeszyty Naukowe PTE (Oddział w Krakowie), 9, 271–286.
Zobacz w Google Scholar
Retzler, K. (1998). Direct Marketing. The Proven Path to Successful Sales. Glenview: Scott Foresman and Company.
Zobacz w Google Scholar
Trojanowski, M. (2007). Efektywność marketingu bezpośredniego. Problemy Zarządzania, 2, 158–164.
Zobacz w Google Scholar
Tynan, C., McKechnie, S., Chhuon, C. (2010). Co-create value for luxury brands. Journal of Business Research, 63(11), 1156–1163.
Zobacz w Google Scholar
Ząbek, J. (2013). Przewaga konkurencyjna w świetle kryteriów wyboru marki. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 2, 57–66.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa