Abstract
The main aim of the work is to identify the impact of legal regulations on personal data protection on the development of direct marketing used in the distribution of luxury cars. The results of the observation of the activities performed in authorised car dealers and the results of the literature analysis concerning marketing techniques used in the sales of luxury goods are introduced in the article. The paper shows that new forms of direct marketing, such as: communication via personal e-mail, Internet marketing, telemarketing and new digital technologies are currently used in car distribution. According to the law, if an organisation is performing marketing activities, the customer must agree on the collection of his/her personal data and their storage. Also under the law, an organisation which is processing personal data must use reliable information technology equipment and secure telecommunication equipment. The work shows that the right to protect personal data is consistent with the idea of the development of personal contacts with customers. In the paper it is also shown that the evolution of the right to protect personal data is in parallel with the development of direct marketing.
References
Białecki, K. (2006). Problemy marketingu bezpośredniego: zarządzanie zmianami. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania, 1, 3–7.
View in Google Scholar
Chevalier, M., Mazzalovo, G. (2008). Luxury Brand Management. A World of Privilege. Singapore: John Wiley & Sons (Asia). ISBN 9780470823262.
View in Google Scholar
Czupryna, K. (2004). Skuteczny marketing bezpośredni. Narzędzia, techniki, operacje, czyli jak zarobić 17 milionów dolarów. Kraków: IFC Press. ISBN 83-918243-3-0.
View in Google Scholar
Kemp, S. (1998). Perceiving luxury and necessity. Journal of Economic Psychology, 19(5), 591–606.
View in Google Scholar
Kopaliński, W. (1994). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Wyd. 23. Warszawa: Wiedza Powszechna. ISBN 8321408397.
View in Google Scholar
Kotler, Ph. (2004). Philip Kotler odpowiada na pytania na temat marketingu. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 83-7301-577-9.
View in Google Scholar
Kotler, Ph., Armstrong, G. (2011). Principles of Marketing. 14th ed. Boston: Pearson Prentice Hall. ISBN 9780132167123.
View in Google Scholar
KPMG. (2014). Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2014, cz. 1. KPMG w Polsce.
View in Google Scholar
KPMG. (2015). Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Samochody luksusowe i premium. KPMG w Polsce.
View in Google Scholar
Kramer, T. (2004). Podstawy marketingu. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1487-1.
View in Google Scholar
Krawiec, F. (2009). Nowa gospodarka i wizja lidera firmy XXI wieku. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-076-0.
View in Google Scholar
Marcinkiewicz, C. (2011). Nowoczesna koncepcja komunikacji marketingowej jako dialog przedsiębiorstwa z otoczeniem. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pragmata tes Oikonomias, 5, 103–16.
View in Google Scholar
Milic-Czerniak, R. (2011). Nowoczesne technologie w systemach informacji marketingowej. W: M.G. Woźniak (red.). Społeczeństwo informacyjne – regionalne aspekty rozwoju (s. 148–160). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. ISBN 9788373387263.
View in Google Scholar
Papińska-Kacperek, J. (red.). (2008). Społeczeństwo informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-15407-3.
View in Google Scholar
Pieczykolan, R. (2005). Informacja marketingowa. Warszawa: PWE. ISBN 8320815533.
View in Google Scholar
Pietrzak, J. (2006). Luksusowe marki [online, dostęp: 2016-02-02]. Bankier.pl. Dostępny w Internecie: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Luksusowe-marki-1517387.html.
View in Google Scholar
Pilarczyk, B. (2011). Innowacje w komunikacji marketingowej. Zeszyty Naukowe PTE (Oddział w Krakowie), 9, 271–286.
View in Google Scholar
Retzler, K. (1998). Direct Marketing. The Proven Path to Successful Sales. Glenview: Scott Foresman and Company.
View in Google Scholar
Trojanowski, M. (2007). Efektywność marketingu bezpośredniego. Problemy Zarządzania, 2, 158–164.
View in Google Scholar
Tynan, C., McKechnie, S., Chhuon, C. (2010). Co-create value for luxury brands. Journal of Business Research, 63(11), 1156–1163.
View in Google Scholar
Ząbek, J. (2013). Przewaga konkurencyjna w świetle kryteriów wyboru marki. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 2, 57–66.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License