Abstract
The aim of the article is to present the motives for concluding alliances between entities and an attempt to show their impact on the innovativeness and innovative activity of the enterprise. The first part of the article presents a discussion on the concepts related to innovation and the innovative potential of an enterprise, as well as the classification, features and goals of cooperation within strategic alliances. The article assumes that the innovative potential of an enterprise is a set of socio-economic features, shaped as part of the development of a given enterprise, constituting the basis for its innovative activity. The sectoral environment also has a strong impact on the innovativeness of the enterprise, i.e.: customers, competitors or cooperators and the relationships between them. The assessment of the degree of conducted innovative activity is the number of implemented innovations, the type of innovation or the values obtained from the innovations. The second part of the article presents the results of the analysis using the “case study” method. In the presented examples of enterprises, innovative activity is the result of effective cooperation with other entities by concluding alliances of joining forces or knowledge alliances. Due to alliances, enterprises have the opportunity to expand their own innovative potential, acquire knowledge necessary to create innovations and build a market position.
References
Badaracco, J.L., Jr. (1991). The knowledge link: How firms compete through strategic alliances. Boston: Harvard Business School Press. ISBN 0875842267.
View in Google Scholar
Cygler, J. (2002). Alianse strategiczne. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-223-X.
View in Google Scholar
Cygler, J. (2009). Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej. ISBN 9788373784215.
View in Google Scholar
Doz, Y.L., Hammel, G. (2006). Alianse strategiczne. Sztuka zdobywania korzyści poprzez współpracę. Gliwice: Helion. ISBN 9788324601561.
View in Google Scholar
Drewniak, R., Karaszewski, R. (2017). Wymiana wiedzy między przedsiębiorstwami w aliansie strategicznym – rola i znaczenie łańcucha wartości wiedzy i synergicznych sieci wiedzy. Przegląd organizacji, 6(929), 3-11. DOI: 10.33141/po.2017.06.01.
View in Google Scholar
Garette, B., Dussauge, P. (1996). Strategie aliansów na rynku. Warszawa: Poltext. ISBN 83-86890-06-1.
View in Google Scholar
Gault, F. (2018). Defining and measuring innovation in all sectors of the economy. Research Policy, 47/3, 617-622. DOI: 10.1016/j.respol.2018.01.007.
View in Google Scholar
Glinkowska, B. (2010). Alians strategiczny drogą rozwoju przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie, 87, 225-235.
View in Google Scholar
Gulati, R. (1999). Network Location and Learning: The Influence of Network Resources and Firm Capabilities on Alliance Formation. Strategic Management Journal, 20(5), 397-420.
View in Google Scholar
Gupta, A., Mistra, L. (2000). The Value of Experiential by Organizations: Evidence from International Joint Ventures. Journal of Financial Research, 23(1), 77-102.
View in Google Scholar
Hall, C.M., Williams, A.M. (2008). Tourism and Innovation. London: Routledge. ISBN 978-0-415-41404-3.
View in Google Scholar
Karaś, A., Pyrek, R. (2012). Relacje wynikające z wiedzy i ich rola w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection, 21(2), 65-76. DOI:
View in Google Scholar
25944/znmwse.2012.02.6576.
View in Google Scholar
Kozioł, L., Wojtowicz, A., Karaś, A. (2017). The Concept of the Innovative Tourism Enterprises Assessment Capability. W: V. Katsoni, A. Upadhya, A. Stratigea (eds.). Tourism, Culture and Heritage in a Smart Economy. Springer Proceedings in Business and Economics. Cham: Springer, 159-172. DOI: 10.1007/978-3-319-47732-9_11.
View in Google Scholar
Kozioł, L., Wojtowicz, A., Pyrek, R. (2014). Determinanty zdolności innowacyjnej przedsiębiorstw regionu Małopolski. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 1(24), 113-122. DOI: 10.25944/znmwse.2014.01.113122.
View in Google Scholar
Kuraś, P. (2012). Alians jako model współdziałania strategicznego przedsiębiorstw. W: A. Stabryła, T. Małkus (red.). Strategia rozwoju organizacji, 57-71. Kraków: Mfiles.pl. ISBN 9788393112876.
View in Google Scholar
Morris, D., Hergert, M. (1987). Trends in Collaborative Agreements. Columbia Journal of World Bussines, 22 (2), 15-21.
View in Google Scholar
Morrison, M., Mezentseff, L. (1997). Learning Alliances – a New Dimension of Strategic Alliances. Management Decision, 35(5), 351-357.
View in Google Scholar
Moszkowicz, M. (2000). Strategia przedsiębiorstwa okresu przemian. Warszawa: PWE. ISBN 8320812771.
View in Google Scholar
Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2004). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
View in Google Scholar
ISBN 8388597779.
View in Google Scholar
Romanowska, M. (1997). Alianse strategiczne przedsiębiorstw. Warszawa: PWE. ISBN 8320810639 .
View in Google Scholar
Romanowska, M. (2017). Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie. Warszawa: PWE. ISBN 9788320822762.
View in Google Scholar
Simonin, B.L. (1997). The Importance of Collaborative Know-how: An Empirical Test of the Learning Organization.
View in Google Scholar
Academy of Management Journal, 20, 1150-1174.
View in Google Scholar
Sznajder, A. (2019). Alianse marketingowe na tle innych rodzajów aliansów, W: A. Sznajder (red.). Alianse marketingowe. Partnerstwa przedsiębiorstw dla zwiększenia konkurencyjności, 41-74. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste. ISBN 9788363391782.
View in Google Scholar
Von Hippel, Eric. (2016). Free Innovation. Cambridge MA: The MIT Press. ISBN 9780262035217.
View in Google Scholar
Wojtowicz, A., Kozioł, L. (2012). Koncepcja aliansów wiedzy w procesie innowacji, Zeszyty Naukowe Małopolskiej
View in Google Scholar
Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 20(1), 211-223. DOI: 10.25944/znmwse.2012.01.211223.
View in Google Scholar
Yoshino, M.,Y., Rangan, U.,S. (1995). Strategic Alliances – An entrepreneurial approach to globalization. Boston: Harvard Business School Press. ISBN 0875845843.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.