Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie motywów zawierania aliansów między podmiotami oraz próba ukazania ich wpływu na innowacyjność i działalność innowacyjną przedsiębiorstwa. W pierwszej części artykułu zaprezentowano dyskusję na temat pojęć związanych z innowacyjnością i potencjałem innowacyjnym przedsiębiorstwa, jak również klasyfikację, cechy i cele współpracy w ramach aliansów strategicznych. W artykule przyjęto, iż potencjał innowacyjny przedsiębiorstwa to zespół cech społeczno-gospodarczych, kształtowanych w ramach rozwoju danego przedsiębiorstwa, stanowiących bazę dla jego działalności innowacyjnej. Silny wpływ na innowacyjność przedsiębiorstwa ma również jego otoczenie sektorowe, tj. klienci, konkurenci czy kooperanci oraz łączące ich relacje. Oceną zaś stopnia prowadzonej działalności innowacyjnej jest liczba wdrożonych innowacji, rodzaj innowacji czy uzyskane wartości z innowacji. W drugiej części artykułu przedstawiono wyniki analizy metodą case study. W zaprezentowanych przykładach przedsiębiorstw działalność innowacyjna jest wynikiem prowadzenia efektywnej współpracy z innymi podmiotami poprzez zawieranie aliansów łączenia sił lub aliansów wiedzy. Dzięki aliansom przedsiębiorstwa mają możliwość poszerzania własnego potencjału innowacyjnego, pozyskiwania wiedzy niezbędnej do tworzenia innowacji oraz budowania pozycji rynkowej.
Bibliografia
Badaracco, J.L., Jr. (1991). The knowledge link: How firms compete through strategic alliances. Boston: Harvard Business School Press. ISBN 0875842267.
Zobacz w Google Scholar
Cygler, J. (2002). Alianse strategiczne. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-223-X.
Zobacz w Google Scholar
Cygler, J. (2009). Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej. ISBN 9788373784215.
Zobacz w Google Scholar
Doz, Y.L., Hammel, G. (2006). Alianse strategiczne. Sztuka zdobywania korzyści poprzez współpracę. Gliwice: Helion. ISBN 9788324601561.
Zobacz w Google Scholar
Drewniak, R., Karaszewski, R. (2017). Wymiana wiedzy między przedsiębiorstwami w aliansie strategicznym – rola i znaczenie łańcucha wartości wiedzy i synergicznych sieci wiedzy. Przegląd organizacji, 6(929), 3-11. DOI: 10.33141/po.2017.06.01.
Zobacz w Google Scholar
Garette, B., Dussauge, P. (1996). Strategie aliansów na rynku. Warszawa: Poltext. ISBN 83-86890-06-1.
Zobacz w Google Scholar
Gault, F. (2018). Defining and measuring innovation in all sectors of the economy. Research Policy, 47/3, 617-622. DOI: 10.1016/j.respol.2018.01.007.
Zobacz w Google Scholar
Glinkowska, B. (2010). Alians strategiczny drogą rozwoju przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie, 87, 225-235.
Zobacz w Google Scholar
Gulati, R. (1999). Network Location and Learning: The Influence of Network Resources and Firm Capabilities on Alliance Formation. Strategic Management Journal, 20(5), 397-420.
Zobacz w Google Scholar
Gupta, A., Mistra, L. (2000). The Value of Experiential by Organizations: Evidence from International Joint Ventures. Journal of Financial Research, 23(1), 77-102.
Zobacz w Google Scholar
Hall, C.M., Williams, A.M. (2008). Tourism and Innovation. London: Routledge. ISBN 978-0-415-41404-3.
Zobacz w Google Scholar
Karaś, A., Pyrek, R. (2012). Relacje wynikające z wiedzy i ich rola w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection, 21(2), 65-76. DOI:
Zobacz w Google Scholar
25944/znmwse.2012.02.6576.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł, L., Wojtowicz, A., Karaś, A. (2017). The Concept of the Innovative Tourism Enterprises Assessment Capability. W: V. Katsoni, A. Upadhya, A. Stratigea (eds.). Tourism, Culture and Heritage in a Smart Economy. Springer Proceedings in Business and Economics. Cham: Springer, 159-172. DOI: 10.1007/978-3-319-47732-9_11.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł, L., Wojtowicz, A., Pyrek, R. (2014). Determinanty zdolności innowacyjnej przedsiębiorstw regionu Małopolski. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 1(24), 113-122. DOI: 10.25944/znmwse.2014.01.113122.
Zobacz w Google Scholar
Kuraś, P. (2012). Alians jako model współdziałania strategicznego przedsiębiorstw. W: A. Stabryła, T. Małkus (red.). Strategia rozwoju organizacji, 57-71. Kraków: Mfiles.pl. ISBN 9788393112876.
Zobacz w Google Scholar
Morris, D., Hergert, M. (1987). Trends in Collaborative Agreements. Columbia Journal of World Bussines, 22 (2), 15-21.
Zobacz w Google Scholar
Morrison, M., Mezentseff, L. (1997). Learning Alliances – a New Dimension of Strategic Alliances. Management Decision, 35(5), 351-357.
Zobacz w Google Scholar
Moszkowicz, M. (2000). Strategia przedsiębiorstwa okresu przemian. Warszawa: PWE. ISBN 8320812771.
Zobacz w Google Scholar
Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2004). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Zobacz w Google Scholar
ISBN 8388597779.
Zobacz w Google Scholar
Romanowska, M. (1997). Alianse strategiczne przedsiębiorstw. Warszawa: PWE. ISBN 8320810639 .
Zobacz w Google Scholar
Romanowska, M. (2017). Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie. Warszawa: PWE. ISBN 9788320822762.
Zobacz w Google Scholar
Simonin, B.L. (1997). The Importance of Collaborative Know-how: An Empirical Test of the Learning Organization.
Zobacz w Google Scholar
Academy of Management Journal, 20, 1150-1174.
Zobacz w Google Scholar
Sznajder, A. (2019). Alianse marketingowe na tle innych rodzajów aliansów, W: A. Sznajder (red.). Alianse marketingowe. Partnerstwa przedsiębiorstw dla zwiększenia konkurencyjności, 41-74. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste. ISBN 9788363391782.
Zobacz w Google Scholar
Von Hippel, Eric. (2016). Free Innovation. Cambridge MA: The MIT Press. ISBN 9780262035217.
Zobacz w Google Scholar
Wojtowicz, A., Kozioł, L. (2012). Koncepcja aliansów wiedzy w procesie innowacji, Zeszyty Naukowe Małopolskiej
Zobacz w Google Scholar
Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 20(1), 211-223. DOI: 10.25944/znmwse.2012.01.211223.
Zobacz w Google Scholar
Yoshino, M.,Y., Rangan, U.,S. (1995). Strategic Alliances – An entrepreneurial approach to globalization. Boston: Harvard Business School Press. ISBN 0875845843.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.