Abstract
Boutique and historical hospitality, due to its uniqueness, can often be described as a phenomenon of the modern tourism market. Historical and boutique hotels are now more and more popular segments of the hotel industry in the world and in Poland. The commercial adaptation of previously neglected historic buildings is a way of ensuring their ongoing maintenance and further development by their new owners or heirs. In turn, the uniqueness and specificity of the services provided in this type of hotels attracts more and more demanding guests. The aim of the article is to present the current situation and the specificity of the functioning of historical and boutique hotels in the era of the ongoing global pandemic and conflict in Ukraine.
For the purposes of this publication, the historical and boutique hotel markets in Poznań were analyzed. The research hypothesis is based on the statement that the global COVID-19 pandemic and the conflict in Ukraine
have a significant impact on the operation of historical and boutique hotels in Poznań. The article was created with the use of compact materials as well as netographic information. The research method used in the publication is the analysis of existing data, literary criticism and a direct telephone interview on a deliberately selected group of owners and managers of unique hotels in Poznań. The research results positively verify the thesis. The motive for choosing the above topics was the desire to fill the research gap in the field of the latest studies on the unique hospitality industry in the field of economics.
References
Albrecht, D., Johnson, E. (2002). New hotels for global nomads. New York: Merrell Publishers. ISBN 1858941741.
View in Google Scholar
Bombicki, M.R. (1995). Bazar poznański: lata świetności. Poznań: Polski Dom Wydawniczy Ławica. ISBN 8386080116.
View in Google Scholar
Buchanan, A. (2016). The Book of Boutique Hotels Paperback. Primo. ISBN 9780993532719.
View in Google Scholar
Ciesielska, O., Rouba, R., Stasiak, A. (2006). Hotelarstwo w zabytkach – grupy markowe. Turystyka i Hotelarstwo, 9, 9–34.
View in Google Scholar
Citysolei.pl. (2022). Solei Boutique [online, dostęp: 2022-02-16]. Dostępny w internecie: https://www.citysolei.pl.
View in Google Scholar
Dominik, P., (2015). Zarządzanie hotelem. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Difin. ISBN 9788379305544.
View in Google Scholar
Enz, C.A. (2009). Hospitality Strategic Management: Concepts and Cases. Hoboken: John Wiley and Sons. ISBN 9780470083598.
View in Google Scholar
Goldeneradler.com. (2022). Hotel Goldener Adler [online, dostęp: 2022-02-23]. Dostępny w Internecie: https://www.goldeneradler.com.
View in Google Scholar
Hotelkolegiacki.pl. (2022). Hotel Kolegiacki [online, dostęp: 2022-01-30]. Dostępny w Internecie: http://www.hotelkolegiacki.pl/index.html.
View in Google Scholar
Hotelpalazzorosso.pl. (2022). Hotel Palazzo Rosso [online, dostęp: 2022-02-02]. Dostępny w Internecie: https://hotelpalazzorosso.pl.
View in Google Scholar
Iblpoznan.pl. (2022). Ilonn Boutique Limanowskiego [online, dostęp: 2022-02-10]. Dostępny w Internecie: http://iblpoznan.pl.
View in Google Scholar
Januszkiewicz, M., J., Pleskaczyński, A. (2002). Podręcznik Poznańczyka. Poznań: Art Media Studio. ISBN 8391791203.
View in Google Scholar
Kaniewska, B. (2007). Polska: Noclegi w zabytkach, Warszawa: Wydawnictwo Muza. ISBN 9788374951784.
View in Google Scholar
Ksiegowosc.infor.pl. (2022). Podwyżka stóp procentowych NBP od 9 lutego 2022 r. [online, dostęp: 2022-01-30]. Dostępny w Internecie: https://ksiegowosc.infor.pl/wiadomosci/5412506,Podwyzka-stop-procentowych-NBP-od-9-lutego-2022-r.html.
View in Google Scholar
Le Fort, C. (2022). Bon Voyage: Boutique Hotels for the Conscious Traveler. Die Gestalten Verlag.
View in Google Scholar
Libicki, M. (1997). Poznań – przewodnik, Libicki (ilust.). Poznań: Wydawnictwo Gazeta Handlowa. ISBN 8390202840.
View in Google Scholar
Ławicki, L. (1993). Architektura Poznania w latach 1927-1929. Kronika Miasta Poznania, 3–4.
View in Google Scholar
Mitura, E., Koniuszewska, E. (2008). Hotelarstwo – organizacja i technika pracy. Warszawa: Wydawnictwo Difin S.A. ISBN 9788372518378.
View in Google Scholar
Morris, C. (2016). The World’s Oldest Hotel Has Been a Family Business for 1,300 Years Archived: 14 August 2016 at the Wayback Machine Fortune.
View in Google Scholar
Rouba, R. (2001). Hotelarstwo w zabytkowych rezydencjach jako czynnik modyfikujący otoczenie. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie. ISBN 9788360655436.
View in Google Scholar
Sala, J. (2019). Hotelarstwo. Usługi. Zarządzanie. Procesy koncentracji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWE. ISBN 9788320823295.
View in Google Scholar
Schoellgen, S., Kunz, M.N., Salzer, J. (2019). Best Unique Hotels & Retreats: Eighty Four Rooms. teNeues. ISBN 9783961711895.
View in Google Scholar
Trzeciakowscy, M.L. (1982). W dziewiętnastowiecznym Poznaniu. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. ISBN 8321003168.
View in Google Scholar
Wilczak, S. (2007). Hiszpanie zbudują nową Wielkopolskę. Poznań: Gazeta Wyborcza, wydanie: 11.7.2007.
View in Google Scholar
Wyszkowska, I., Awedyk, M. (2014). Hotele butikowe w zaadaptowanych zabytkowych kamienicach poznańskich jako atrakcja turystyczna. Turystyka i Rekreacja, 11.
View in Google Scholar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.