Abstrakt
Artykuł definiuje funkcjonowanie żeglugi autonomicznej i analizuje istniejące ważne projekty mające na celu opracowanie i wdrożenie odpowiedniej technologii. Opisano problematykę rozwoju statków autonomicznych oraz scharakteryzowano najważniejsze wyzwania. Przedstawiono spektrum zastosowań i możliwości statków bezzałogowych w dziedzinie bezpieczeństwa. Obecnie duże nadzieje pokłada się w funkcjonowaniu statków bezzałogowych. Mają być nie tylko bardziej ekonomiczne, ale także przyczyniać się do ochrony środowiska. Opracowanie technologii pozwalającej na budowę statków i ich bezpieczną eksploatację to nie jedyne zadanie stojące przed entuzjastami żeglugi autonomicznej. Ważne jest również opracowanie i wdrożenie odpowiednich ram regulacyjnych, które pozwolą na legalną eksploatację takich statków
Bibliografia
Burmeister, H. C., Bruhn, W., Rodseth, O. J., Porathe, T. (2014a). Autonomous unmanned merchant vessel and its contribution towards the e-navigation implementation: The MUNIN perspective. International Journal of e- Navigation and Maritime Economy, 1(C), 1–13. DOI: 10.1016/j.enavi.2014.12.002.
Zobacz w Google Scholar
Burmeister, H. C., Wilko, C. B, Ørnulf, J. R., Porathe, T. (2014b). Can unmanned ships improve navigational safety? Transport Research Arena [online, accessed: 2021-09-15]. Retrieved from: https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/198207/local_198207.pdf.
Zobacz w Google Scholar
DNV. (2021). Autonomous and remotely-operated ships [accessed: 2021-07-31]. Retrieved from: www.dnv.com/maritime/autonomous-remotely-operated-ships/research-activities.html.
Zobacz w Google Scholar
IMO. (2018). Framework for the regulatory scoping exercise for the use of Maritime Autonomous Surface Ships (MASS). MSC 100/20/Add.1, Annex 2 [online, accessed: 2021-07-31]. Retrieved from: https://maiif.org/wp-content/uploads/2019/06/MSC-100_20-Annex-20-1.pdf.
Zobacz w Google Scholar
Komianos, A. (2018). The autonomous shipping era: Operational, regulatory, and quality challenges. TransNav the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, 12(2), 335–348. DOI: 10.12716/1001.12.02.15.
Zobacz w Google Scholar
Kongsberg. (2021). Autonomous ship project, key facts about Yara Birkeland [online, accessed: 2021-07-31]. Retrieved from: www.kongsberg.com/maritime/support/themes/autonomous-ship-project-key-factsabout-yara-birkeland 2021.
Zobacz w Google Scholar
MUNIN. (2015). D9.3: Quantitative assessment [online, accessed: 2021-07-31]. Retrieved from: http://www.unmanned-ship.org/munin/wp-content/uploads/2015/10/MUNIN-D9-3-Quantitative-assessment-CMLfinal.pdf.
Zobacz w Google Scholar
NTNU AMOS. (2021). NTNU AMOS—Centre for autonomous marine operations and systems [online, accessed: 2021-07-31. Retrieved from: www.ntnu/edu/amos.
Zobacz w Google Scholar
Porathe, T., Prison, J., Man, Y. (2014). Situation awareness in remote control centres for unmanned ships. Human Factors in Ship Design & Operation, 26–27 February, London [online, accessed: 2021-07-31]. Retrieved from: https://core.ac.uk/download/pdf/70605914.pdf.
Zobacz w Google Scholar
Rolls-Royce. (2016). Autonomous ships. The next step [online, accessed: 2021-07-31]. Retrieved from: https://www.rolls-royce.com/~/media/Files/R/Rolls-Royce/documents/%20customers/marine/ship-intel/rr-ship-intel-aawa-8pg.pdf.
Zobacz w Google Scholar
Tomotsugu, N. (2016). Existing conventions and unmanned ships—need for changes? Malmo: World Maritime University [online, dostęp: 2021-07-31]. Retrieved from: https://commons.wmu.se/cgi/viewcontent.cgi?article=1526&context=all_dissertations.
Zobacz w Google Scholar
United Nations. (2008). Achieving sustainable development and promoting development cooperation [online, accessed: 2021-07-31]. Retrieved from: https://www.un.org/en/ecosoc/docs/pdfs/fina_08-45773.pdf.
Zobacz w Google Scholar
Waterborne.eu. (2011). Waterborne implementation plan. Strategic Research Agenda [online, accessed: 2021-07-31]. Retrieved from: https://www.waterborne.eu/images/documents/previous-waterbornedocuments/files/wsra_2011.pdf.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.