Abstrakt
W artykule przedstawiono istotę szkoleń pracowniczych: tradycyjnych i e-learningowych oraz ukazano ich znaczenie w rozwoju organizacji i jej pracowników. Przyjęto założenie, że organizacja nie powinna planować szkoleń, w tym również e-learningu, bez pogłębionej analizy potrzeb i spodziewanych korzyści, które w ostatecznym rachunku powinny prowadzić do poprawy wyników firmy. Podano definicję oceny skuteczności i efektywności szkolenia, a także scharakteryzowano finansowe i behawioralne modele badania efektywności szkoleń pracowników i pomiaru kapitału intelektualnego. Wśród tradycyjnych metod oceny skuteczności szkolenia opisano model Kirkpatricka, model Hamblina, metodę Phillipsa, technikę C-I-P-O oraz tzw. Monitor Aktywów Niematerialnych Sveiby’ego, który po odpowiedniej modyfikacji, tj. dodaniu kilku wskaźników zaproponowanych przez autorów artykułu, może być wykorzystany do oceny efektywności e-learningu analizowanej w kontekście wielokryterialnej oceny wyników firmy. Wymienione narzędzia badawcze uzupełniono o prezentację współczesnych rozwiązań, a w szczególności zaprezentowano model finansowy pomiaru kapitału ludzkiego Dobii oraz behawioralny model oceny wykorzystania e-learningu w firmie autorstwa Choya. Uznano, że metody te mogą stanowić samodzielny system oceny e-learningu korporacyjnego, jak również mogą w istotny sposób uzupełniać system miar obiektywnej natury zawarty przykładowo we wspomnianym Monitorze Aktywów Niematerialnych czy metodzie Balanced Scorecard, zwanej przez polskich autorów Strategiczną Kartą Wyników.
Bibliografia
Andrzejczak A., Od szkolenia do organizacyjnego uczenia się. W: Wiśniewski Z., Pocztowski A. (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi w warunkach nowej gospodarki, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004. ISBN 83-89355-26-4.
Zobacz w Google Scholar
Bednarek J., Lubina E., Kształcenie na odległość. Podstawy metodyki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008. ISBN 978-83-01-15471-4.
Zobacz w Google Scholar
Bennink R., Implementing e-Learning from the Corporate Perspective [online, dostęp 18.10.2012], "Training and Development in Australia" 2004, vol. 31, no. 5, s. 6-9. Dostępny w Internecie: http://knowledgetree.flexiblelearning.net.aufedition05/download/Bennik.
Zobacz w Google Scholar
Bramley P., Ocena efektywności szkoleń, Dom Wydawniczy ABC, Kraków 2001. ISBN 83-88931-06-7.
Zobacz w Google Scholar
Chmiel N., Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003. ISBN 83-89120-11-9.
Zobacz w Google Scholar
Choy S., Benefits of e-Learning Benchmarks. Australian Cases Studies, "Electronic Journal of e-Learning" 2007, vol. 5, iss. 1.
Zobacz w Google Scholar
Dobija M., Kapitał ludzki i intelektualny w aspekcie teorii rachunkowości, "Przegląd Organizacji" 2002, nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł W., Ekonomiczne aspekty edukacji, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie. Prace z zakresu oświaty i wychowania" 2011, nr 1, s. 187-196.
Zobacz w Google Scholar
Kunasz M., Ocena efektywności szkolenia w świetle badań, "Studia i Materiały Uniwersytetu Warszawskiego" 2006, nr 1.
Zobacz w Google Scholar
Lipka A., Ryzyko personalne. Szanse i zagrożenia zarządzania zasobami ludzkimi, Poltext, Warszawa 2002. ISBN 83-88840-23-1.
Zobacz w Google Scholar
Łaguna M., Szkolenia. Jak je prowadzić, by..., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004. ISBN 978-83-89120-96-0.
Zobacz w Google Scholar
Mayo A., Kształtowanie strategii szkoleń i rozwoju pracowników, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002. ISBN 83-88597-72-8.
Zobacz w Google Scholar
Phillips J.J., Stone R.D., Pulliam Phillips P., Ocena efektywności w zarządzaniu zasobami ludzkimi, Human Factor, Kraków 2003. ISBN 83-918501-0-2.
Zobacz w Google Scholar
Piechnik-Kurdziel A., Efektywność szkolenia zawodowego w teorii i praktyce zarządzania personelem, "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Prace z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi", nr 552, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 2000.
Zobacz w Google Scholar
Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie - procesy - metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008. ISBN 978-83-208-1662-4.
Zobacz w Google Scholar
Sveiby K.-E., Measuring Intangibles and Intellectual Capital - An Emerging First Standard [online, dostęp 18.10.2012], 1998. Dostępny w Internecie: http://www.sveiby.com/articles/Emer-gingStandard.html.
Zobacz w Google Scholar
Szczęsna A., Danielewicz D., System szkoleń. W: Rostkowski T. (red.), Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa 2004. ISBN 83-88597-72-8.
Zobacz w Google Scholar
Woźniak J., Metoda Phillipsa jako nowa nadzieja w badaniu efektywności szkoleń. W: Król H. (red.), Ewolucja zarządzania organizacjami na przełomie wieków, Vizja Press & IT, Warszawa 2006. ISBN 83-60283-11-7.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa