Abstract
W gospodarce rynkowej w centrum zainteresowania znajduje się konsument. Od jego decyzji rynkowych zależy sukces przedsiębiorstwa produkującego i sprzedającego produkty. Wiedza o zachowaniu konsumenta i czynnikach go kształtujących stanowi podstawę przy formułowaniu strategii marketingowej przedsiębiorstwa. W artykule zwrócono uwagę na znaczenie posiadania informacji o zachowaniu konsumenta dla tworzenia strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Wskazano w nim na rolę czynników społeczno-kulturowych w ustalaniu strategii promocji. Mają one bardzo duży wpływ na koncepcję przekazu, na dobór i rolę różnych rodzajów mediów w jej realizacji. W szczególności omówiono wpływ wykształcenia społeczeństwa na rodzaj i zakres stosowania reklamy. Wskazano na znaczenie koloru czy symbolu graficznego na postrzeganie przekazu i na powodzenie kampanii reklamowej. Ważnymi czynnikami zachowań konsumpcyjnych, branymi pod uwagę w projektowaniu działań promocyjnych, zwłaszcza w dziedzinie reklamy, są oddziaływania grup odniesienia oraz liderów opinii. Zwrócono ponadto uwagę, że istotne znaczenie dla polityki komunikacji ma ustalenie siły wpływu tych czynników na zakup produktu. W artykule dokonano także charakterystyki czynników psychologicznych kształtujących zachowania konsumenta i ich wpływu na strategię komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Wskazano w nim na przydatność informacji o motywacjach konsumentów w projektowaniu przez przedsiębiorstwa przekazu komunikacyjnego. Znajomość ich charakteru pozwala dobrać odpowiednie instrumenty pobudzające do zakupu produktu. Zwrócono również uwagę na mechanizmy postrzegania przez konsumentów przekazów reklamowych oraz na cechy, jakie powinien on mieć, aby przyciągał uwagę konsumentów. Omówiono wpływ uczenia się na zachowanie konsumenta i rolę tego czynnika w procesie komunikacji. Analizie poddano także rolę postaw i osobowości w kształtowaniu zachowań konsumentów oraz przydatność informacji o postawach i osobowościach potencjalnych nabywców w przygotowaniu treści przekazów komunikacyjnych. Wskazano wreszcie na przydatność informacji o stylach życia ludności w budowaniu strategii komunikacji, a głównie w projektowaniu przekazów reklamowych.
References
Falkowski A., Spostrzeganie jako mechanizm tworzenia doświadczenia za pomocą zmysłów, W: J. Strelau (red. nauk.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2: Psychologia ogólna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2000. ISBN 83-87957-05-4.
View in Google Scholar
Kieżel E., Konsument jako obiekt badań marketingowych, W: E. Kieżel (red.), Rynkowe zachowania konsumentów, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice 1999. ISBN 83-7246-185-6.
View in Google Scholar
Kwarciak B., Atomy reklamy, „Aida” 1996, nr 1.
View in Google Scholar
Mazurek-Łopacińska K., Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003. ISBN 83-208-1430-8.
View in Google Scholar
Rudnicki L., Zachowania konsumentów na rynku turystycznym, Proksenia, Kraków 2010. ISBN 978-83-60789-22-3.
View in Google Scholar
Runyon K.E., Consumer Behavior and the Practice of Marketing, Bell and Howell Company, Columbus 1980. ISBN 0675081599.
View in Google Scholar
Williams T.G., Consumer Behavior: Fundamentals and Strategies, West Publishing Co., St. Paul 1982. ISBN 0829904204.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License