Changes in macro-environment versus operation of contemporary hotel companies
Okładka tom 14
PDF (Język Polski)

Keywords

company environment
tourism
hotel industry

How to Cite

PuciatoD., & ZmigrodzkiM. (2009). Changes in macro-environment versus operation of contemporary hotel companies. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 14(3), 85-94. https://doi.org/10.25944/znmwse.2009.03.8594

Abstract

This article sets out to present the directions of development of contemporary hotel companies resulting from changes in their macro-environment. Changes in the international environment case horizontal and vertical concentration within the hotel industry. The technological environment forces application of modern equipment and booking systems. Social and cultural changes result in enrichment of hotel products by health-related services whereas demographic trends imply establishment of the third-age hotels. The natural environment determines the economical management of resources and favours facilities located in clean areas. Democratisation of life and easier border crossing are the legal and political factors that result in the necessity of establishing low-budget hotels. The economic environment makes hotels use outsourcing or normalised quality management systems. Taking into account the aforementioned conditions, the ability to anticipate changes in the macro-environment will be, in the future, one of the key competences of managers on whom development of every hotel company will depend.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2009.03.8594
PDF (Język Polski)

References

Błądek Z. 2001. Hotele. Programowanie, projektowanie, wyposażenie. Poznań: Wydawnictwo Palladium. ISBN 83-916093-0-8.
View in Google Scholar

Gierszewska G., Romanowska M. 2003. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1389-1.
View in Google Scholar

Gołembski G. 2007. Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-925823-0-4.
View in Google Scholar

Gołębiowski T. 2001. Zarządzanie strategiczne. Warszawa: Difin. ISBN 83 7251-151-9.
View in Google Scholar

Goranczewski B. 2007. Modelowanie procesów w organizacjach branży turystycznej. "Śląsk Opolski", nr 1-2, s. 62-63.
View in Google Scholar

Jaremen D., Panasiuk A. 2008. Usługi hotelarskie jako produkt. W: A. Panasiuk, D. Szostak (red.) Hotelarstwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-15367-0.
View in Google Scholar

Januszewska M., Przeorek-Smyka R. 2006. Ocena hoteli w Karpaczu na tle zmian zachodzących na rynku usług hotelarskich w Polsce. "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 439, s. 75-85.
View in Google Scholar

Lichtarski J. 2003. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. ISBN 83-7011-645-0.
View in Google Scholar

Milewska M., Włodarczyk B. 2009. Hotelarstwo. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1789-8.
View in Google Scholar

Nawrocka E., O parka S. 2007. Hotel w XXI wieku. Zarządzanie w warunkach globalizacji. Wrocław: Wydawnictwo Edukacja. ISBN 978-83-87708-49-8.
View in Google Scholar

Piasta J. 2007. Marketing w hotelarstwie. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Piasta. ISBN 978-83-925823-0-4.
View in Google Scholar

Płoszajski P. 2008. Współczesne otoczenie organizacji. W: M. Strużycki (red.) Podstawy zarządzania. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. ISBN 978-83-7378-342-3.
View in Google Scholar

Strużycki M. 2004. Zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-475-5. Szostak D. 2008. Kierunki rozwoju współczesnego hotelarstwa. W: A. Panasiuk, D. Szostak (red.) Hotelarstwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-15367-0.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.