Abstract
This article sets out to present the directions of development of contemporary hotel companies resulting from changes in their macro-environment. Changes in the international environment case horizontal and vertical concentration within the hotel industry. The technological environment forces application of modern equipment and booking systems. Social and cultural changes result in enrichment of hotel products by health-related services whereas demographic trends imply establishment of the third-age hotels. The natural environment determines the economical management of resources and favours facilities located in clean areas. Democratisation of life and easier border crossing are the legal and political factors that result in the necessity of establishing low-budget hotels. The economic environment makes hotels use outsourcing or normalised quality management systems. Taking into account the aforementioned conditions, the ability to anticipate changes in the macro-environment will be, in the future, one of the key competences of managers on whom development of every hotel company will depend.
References
Błądek Z. 2001. Hotele. Programowanie, projektowanie, wyposażenie. Poznań: Wydawnictwo Palladium. ISBN 83-916093-0-8.
View in Google Scholar
Gierszewska G., Romanowska M. 2003. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1389-1.
View in Google Scholar
Gołembski G. 2007. Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-925823-0-4.
View in Google Scholar
Gołębiowski T. 2001. Zarządzanie strategiczne. Warszawa: Difin. ISBN 83 7251-151-9.
View in Google Scholar
Goranczewski B. 2007. Modelowanie procesów w organizacjach branży turystycznej. "Śląsk Opolski", nr 1-2, s. 62-63.
View in Google Scholar
Jaremen D., Panasiuk A. 2008. Usługi hotelarskie jako produkt. W: A. Panasiuk, D. Szostak (red.) Hotelarstwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-15367-0.
View in Google Scholar
Januszewska M., Przeorek-Smyka R. 2006. Ocena hoteli w Karpaczu na tle zmian zachodzących na rynku usług hotelarskich w Polsce. "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 439, s. 75-85.
View in Google Scholar
Lichtarski J. 2003. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. ISBN 83-7011-645-0.
View in Google Scholar
Milewska M., Włodarczyk B. 2009. Hotelarstwo. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1789-8.
View in Google Scholar
Nawrocka E., O parka S. 2007. Hotel w XXI wieku. Zarządzanie w warunkach globalizacji. Wrocław: Wydawnictwo Edukacja. ISBN 978-83-87708-49-8.
View in Google Scholar
Piasta J. 2007. Marketing w hotelarstwie. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Piasta. ISBN 978-83-925823-0-4.
View in Google Scholar
Płoszajski P. 2008. Współczesne otoczenie organizacji. W: M. Strużycki (red.) Podstawy zarządzania. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. ISBN 978-83-7378-342-3.
View in Google Scholar
Strużycki M. 2004. Zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-475-5. Szostak D. 2008. Kierunki rozwoju współczesnego hotelarstwa. W: A. Panasiuk, D. Szostak (red.) Hotelarstwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-15367-0.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License