Abstrakt
Wdrożenie orientacji rynkowej jest warunkiem przetrwania i rozwoju każdego przedsiębiorstwa. Na skutek zachodzących zmian to ceny będą prawdopodobnie jednym z ważniejszych instrumentów konkurowania z sobą firm hotelarskich. Celem artykułu jest prezentacja metod ustalania cen w hotelarstwie. Procedura wyboru strategii cenowej składa się z następujących kroków: wybór celu strategii cenowej, ustalenie wielkości popytu, szacowanie kosztów, analiza kosztów, cen i ofert konkurencji, wybór metody ustalania cen oraz wybór ceny końcowej. Wszystkie znane formuły kalkulacji cen podstawowych opierają się na trzech filarach, które obejmują koszty, popyt i konkurencję. W praktyce polityka cenowa nie jest oparta wyłącznie na jednej metodzie. Bardzo często górną granicę ceny wyznacza bariera popytu, dolną natomiast koszty wytwarzania produktu. Racjonalna polityka cen musi opierać się na stosowaniu wszystkich trzech metod, a jej punktem wyjścia winna być akceptowalność w preferowanych segmentach rynku.
Bibliografia
Altkorn J. 2002. Marketing w turystyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-0111-295-6.
Zobacz w Google Scholar
Błądek Z. 2001. Hotele. Programowanie, projektowanie, wyposażenie. Poznań: Palladium. ISBN 83-9160-930-8.
Zobacz w Google Scholar
Bosiacki S. i in. 2008. Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym. Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu. ISBN 978-83-88923-8. Jaremen D., Panasiuk A. 2008. Usługi hotelarskie jako produkt. W: Panasiuk A., Szostak D. (red.). Hotelarstwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-0115-367-0. Karasiewicz G. 1997. Marketingowe strategie cen. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 83-2081-083-3.
Zobacz w Google Scholar
Kotler P. 2005. Marketing. Poznań: Rebis. ISBN 83-7301-532-9.
Zobacz w Google Scholar
Lichtarski J. 2003. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. ISBN 83-7011-645-0.
Zobacz w Google Scholar
Lovelock Ch. 2001. Services Marketing. People, Technology, Strategy. New York: Prentice Hall. ISBN 0-13-187552-3.
Zobacz w Google Scholar
Łazarek R. 1999. Ekonomika turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczna. ISBN 83-8699-060-0.
Zobacz w Google Scholar
Panasiuk A. 2005. Marketing usług turystycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-14517-X.
Zobacz w Google Scholar
Panasiuk A. 2007. Ekonomika turystyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-0114-722-8.
Zobacz w Google Scholar
Rapacz A. 2007. Przedsiębiorstwo turystyczne. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7251-772-2. Strużycki M. 2004. Zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-475-5. Turkowski M. 2003. Marketing usług hotelarskich. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 83-2081-432-4.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa