Abstract
Each healthcare facility (hospital, clinic, etc.) functioning in the current economic situation, oriented on marketing, is subject to the influence of the environment, strong competition from other units of the same type and the growing demands of society. It has became particularly evident in the recent years, especially since the delivery of the new health reform. Focus on the intangible assets of organizations and managing them through efficient workers in many respects is gaining special importance now. This article among its many objectives, theoretical, cognitive and practical applications, is designed to illustrate the faculties managing autonomous bodies in Health Care that the key to market success in the era of marketing competitiveness is the development of social potential as a strategic factor of competitive advantage.
References
Armstrong M. 2005. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-88597-58-2.
View in Google Scholar
Bandura A. 1986. Social foundations of thought and action: a social cognitive theory, Engelwood Cliffs: Prentice Hall.
View in Google Scholar
Bandura A. 1991. Self-regulation of motivation through anticipatory and self-reactive mechanisms. In: R.A. Dienstbier (ed.). Perspectives on motivation: Nebraska symposium on motivation. Lincoln: University of Nebraska Press. Vol. 38, pp. 69–164.
View in Google Scholar
Bontis N., Dragonetti N.C., Jacobsen K., Roos G. 1999. The knowledge toolbox: a review of the tools available to measure and manage intangible resources. ,,European Management Journal” no 17(4), pp. 391–402.
View in Google Scholar
Borkowska S. 1985. System motywowania w przedsiębiorstwie, Warszawa: PWN. ISBN 83-01-06566-4.
View in Google Scholar
Dollard J., Miller N.E. 1967. Osobowość i psychoterapia. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Rotter J.B. 1954. Social learning and clinical psychology. Engelwood Cliffs: Prentice Hall.
View in Google Scholar
Cantor N., Kihlstrom J.F. 1987. Personality and social intelligence. Engelwood Cliffs: Prentice Hall.
View in Google Scholar
Hilgard E. R. 1967. Wprowadzenie do psychologii, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Hilgard E. R., Marquis D.G. 1968. Procesy warunkowania i uczenia się, Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Jakubowski W. 1999. Społeczna natura człowieka. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
View in Google Scholar
Januszek H., Sikora J. 1993. Wybrane problemy socjologii organizacji i kierowania w zakładzie pracy. Poznań: Wydawnictwo AE w Poznaniu.
View in Google Scholar
Januszek H., Sikora J. 1998. Socjologia pracy. Poznań: Wydawnictwo AE w Poznaniu. ISBN 83-87152-45-5.
View in Google Scholar
Kast F.E., Rosenzweig J.E. 1970. Organization and Management: Systems Approach. New York: McGraw Hill.
View in Google Scholar
Kozioł L., Tyrańska M. 2002. Motywowanie pracowników w teorii i praktyce. Warszawa: Biblioteczka Pracownicza. ISBN 83-88616-26-9.
View in Google Scholar
Koźmiński A., Piotrowski W. 2007. Zarządzanie: teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-15142-3.
View in Google Scholar
Leavitt H.J. 1965. Applied organizational change in industry: structural and humanistic approaches. In: J.G. March, H.A. Simon (red). Handbook of organizations, Chicago: Rand McNally.
View in Google Scholar
Manstead A.S.R., Hewstone M. 1996. Psychologia społeczna: encyklopedia Blackwella. Warszawa: Jacek Santorski. ISBN 83-88875-00-0.
View in Google Scholar
Michoń F. 1981. Organizacja i kierowanie w przedsiębiorstwie w świetle socjologii i psychologii pracy. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
View in Google Scholar
Mika S. 1975. Wstęp do psychologii społecznej. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Mrozowicz K. 2005. Rola społeczno-zawodowa ratownika Służby Górskiej. „Kultura Fizyczna” nr 5–6, s. 15–21. Warszawa: Wydawnictwo AWF.
View in Google Scholar
Mrozowicz K. 2007. Niektóre aspekty zarządzania kapitałem osobowościowym (na przykładzie organizacji ratownictwa górskiego). W: S. Lachiewicz (red.). Zarządzanie rozwojem organizacji. Monografie Politechniki Łódzkiej. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. ISBN 978-83-7283-214-6.
View in Google Scholar
Mrozowicz K. 2009. Charakterystyka zachowań organizacyjnych w świetle badań nad współzależnością cech osobowości. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego” nr 573: Ekonomiczne Problemy Usług, nr 45.
View in Google Scholar
Nowak S. (red.). 1973. Teorie postaw. Warszawa: PWN.
View in Google Scholar
Pszczołowski T. 1978. Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław: Ossolineum.
View in Google Scholar
Rosenthal T.L., Zimmerman B.J. 1978. Social learning and cognition. New York: Academic Press.
View in Google Scholar
Schein E. 1992. Organizational culture and leadership. San Francisco: Jassey Bass.
View in Google Scholar
Schultz T. W. 1961. Investment in human capital. „American Economic Review” vol. 51, March, pp. 1–17.
View in Google Scholar
Schultz T.W. 1986. Investing in people: the economics of population quality. University of California Press.
View in Google Scholar
Skinner B.F. 1995. Zachowanie się organizmów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-11121-6.
View in Google Scholar
Snyder M. 1981. On the self-perpetuating nature of social stereotypes. In: D.L. Hamilton (ed.). Cognitive processes in stereotyping and intergroup behavior. Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
View in Google Scholar
Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R.Jr. 2001. Kierowanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-208-1295-X.
View in Google Scholar
Tillmann K.J. 1996. Teorie socjalizacji: społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12103-3.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License