Managing the School Team for Psychological and Pedagogical Assistance. Practical implications
pdf (Język Polski)

Keywords

competences
psychological and pedagogical support
school

How to Cite

Wolańska-WieczorekI. (2021). Managing the School Team for Psychological and Pedagogical Assistance. Practical implications. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 52(4), 5365. https://doi.org/10.25944/znmwse.2021.04.5365

Abstract

The aim of the article is to explore issues related to school management on the example of the activities of the School Team for Psychological and Pedagogical Assistance. The subject of the research is the specificity of the management of the Psychological and Pedagogical Assistance Team and the styles of team management which are important from the point of view of the effective implementation of the team’s goals and tasks. This article tries to answer the problem questions: What is the degree of implementation of the goals and tasks of the School Team for Psychological and Pedagogical Assistance? What styles of management of the School Team for Psychological and Pedagogical Assistance do the surveyed teachers prefer? and, in the opinion of the respondents: Do the team management styles determine the effectiveness of the goals and tasks achieved? The monograph method, as a rule, of methodological correctness, does not stop at one research technique, hence the technique of individual, categorized, open interview and analysis of the team’s documentation (team work plan, minutes of team meetings, Individual Educational and Therapeutic Programs, Multidisciplinary Assessment Sheets of the Functioning Level of students, periodic reports).
https://doi.org/10.25944/znmwse.2021.04.5365
pdf (Język Polski)

References

Adamiec, M., Kożusznik, B. (2000). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Akade. ISBN 8372870004.
View in Google Scholar

Badania Hr. (brak daty). Style kierowania – czy istnieje jedna droga, by zostać liderem. [online, dostęp: 2021-12-16]. Dostępny w Internecie: https://badaniahr.pl/biblioteka/style-kierowania-czy-istnieje-jednadroga-by-zostac-liderem/75.
View in Google Scholar

Dorczak, R. (2009). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Arkade.
View in Google Scholar

Gilbert, D., Stoner, J., Freeman, E. (1998). Kierowanie. Warszawa. ISBN 9788320819427.
View in Google Scholar

Griffin, R.W. (2002). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 9788301194802.
View in Google Scholar

Hryniewicz, J. (2007). Stosunki pracy w polskich organizacjach. Warszawa: Scholar. ISBN 9788373831643.
View in Google Scholar

Jasińska, M. (2009). Styl kierowania jako istotny element kształtowania zachowań w procesie zmian w organizacji. Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach, 83, 69–85.
View in Google Scholar

Kopaliński, W. (2007). Słownik wyrazów obcych i obcojęzycznych z almanachem. Warszawa: RYTM. ISBN 9788373995994.
View in Google Scholar

Kożusznik, B. (1985). Style kierowania. Uwarunkowania sytuacyjne i psychologiczne. Katowice.
View in Google Scholar

Lisowska, E. (2000). Style zarządzania polskich kobiet menadżerów. International Journal of Management and Economics, 8, 92–112.
View in Google Scholar

Zarządzanie Szkolnym Zespołem ds. Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Implikacje praktyczne 65.
View in Google Scholar

Ludwiczyński, A. (2000). Metody wspomagające strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. W: A. Ludwiczyński (red.). Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Dom Wydawniczy „ABC”.
View in Google Scholar

Łuczyński, J. (2011). Zarządzanie edukacyjne a wychowanie uczniów w szkole. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. ISBN 9788323328254.
View in Google Scholar

Machaczka, J. (2005). Podstawy zarządzania. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej. ISBN 8372520941.
View in Google Scholar

Męczkowska-Christiansen, A. (2015). Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej: menadżer, urzędnik, czy obywatel. Forum Oświatowe, 27/2(54), 15–24.
View in Google Scholar

Mika, S. (1987). Psychologia społeczna. Warszawa.
View in Google Scholar

Pilch, T., Baumann, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. ISBN 8388149695.
View in Google Scholar

Practest. (brak daty). WERK Inwentarz Stylów Kierowania Ludźmi. [online, dostęp: 2021-12-16]. Dostępny w Internecie: https://www.practest.com.pl/werk-inwentarz-stylow-kierowania-ludzmi.
View in Google Scholar

Pyżalski, J. (2014). Kompetencje przywódcze dyrektorów szkół i placówek w krajach Unii Europejskiej. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. ISBN 9788362360734.
View in Google Scholar

Rozporządzenie. (2010, 11 17). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. DzU nr 228, poz. 1487.
View in Google Scholar

Rozporządzenie. (2017). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. DzU 2017, poz. 1578.
View in Google Scholar

Żuchowski, I. (2018). Relacje z podwładnymi, style kierowania a postawy przedsiębiorcze menedżerów. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 51/3, 347–363.
View in Google Scholar

Żukowski, P., Galla, R. (2009). Style kierowania przejawiane przez menedżerów w zarządzaniu organizacją. Problemy Profesjologii, 1, 1–40.
View in Google Scholar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.