Abstrakt
Współcześnie pomiar wyników przedsiębiorstwa wydaje się złożony. Jest wiele klasycznych, memoriałowych wskaźników rentowności, takich jak ROA, ROE i EPS. Jednakże koncepcja skupienia się na maksymalizacji wartości dla właścicieli ma wpływ na główny cel funkcjonowania podmiotów gospodarczych. Z tego powodu, a także z uwagi na wady wcześniej wymienionych indeksów, stworzono nowe, odwołujące się do wartości dodanej dla akcjonariuszy. Wskaźniki takie jak EVA, MVA czy TSR pozwalają na oszacowanie wartości kreowanej przez firmę. Celem artykułu jest analiza wartości dodanej kreowanej przez wybrane spółki giełdowe. Badanie empiryczne skupione była na porównaniu wartości dodanej dla akcjonariuszy z ryzykiem i ze wskaźnikami memoriałowymi, przy użyciu statystyk opisowych, korelacji i regresji. Poziom ryzyka wśród analizowanych przedsiębiorstw (z branży IT i gier wideo, notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie) różnił się – był dość wysoki dla jednostek, których działalność związana jest z branżą gier wideo, niższy zaś dla przedsiębiorstw z branży IT. Ogólnie wartości MVA i TSR cechowały się dużą zmiennością. Co więcej, wyższe ryzyko nie było związane z wyższymi stopami zwrotu (mierzonymi TSR). Ponadto nie wykazano istotnej zależności pomiędzy wskaźnikami memoriałowymi a miernikami wartości dodanej. Warto wspomnieć, że wynik analizy różni się od rezultatów prac wymienionych w artykule. Może być to spowodowane specyficznym doborem próby badawczej.
Bibliografia
Biznesradar. (2020). Radar inwestycji [online, accessed: 2020-10-31]. Retrieved from: https://www.biznesradar.pl/.
Zobacz w Google Scholar
Comporek, M. (2018). Metodologiczne aspekty naliczania całkowitego zwrotu dla akcjonariuszy spółek giełdowych. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 357, 217–236.
Zobacz w Google Scholar
Cucari, M., Mazza, G., Constantini, M., Sancetta, G. (2016). Relationship between CEO pay and total shareholder return: An empirical analysis in the Italian context. Corporate Ownership & Control, 13(4). DOI: 10.22495/cocv13i4c1p4.
Zobacz w Google Scholar
Damodaran, A. (2014). Applied corporate finance. Hoboken: John Wiley & Sons. ISBN 9781118808931.
Zobacz w Google Scholar
Damodaran, A. (2020). Country risk premium [online, accessed: 2020-02-25]. Retrieved from: http://pages.stern.nyu.edu/~adamodar/.
Zobacz w Google Scholar
De Wet, J. H. v. H. (2012). Executive compensation and the EVA and MVA performance of South African listed companies. Southern African Business Review Volume, 16(3), 57–80.
Zobacz w Google Scholar
Grabowska, M., Otola, I. (2013). Wartość dodana determinantą konkurencyjności przedsiębiorstwa. In: J. Duraj, A. Sajnóg (eds.). Ekonomiczne i pozaekonomiczne czynniki zarządzania wartością przedsiębiorstwa (pp. 81–96). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. ISBN 9788375258660.
Zobacz w Google Scholar
Jóźwiak, M. (2020). Ekonomiczna wartość dodana jako miernik zarządzania wartością przedsiębiorstwa – studium przypadku PKP CARGO S.A. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, 38, 36–47. DOI: 10.17512/znpcz.2020.2.03.
Zobacz w Google Scholar
Kacprzyk, M., Rychter, M., Wolski, R. (2009). Wpływ ekonomicznej wartości dodanej (EVA) na rynkową wartość dodaną. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 226, 199–219.
Zobacz w Google Scholar
Kicia, M. (2010). MVA i zysk netto a stopa zwrotu dla spółek giełdowych o najniższej kapitalizacji. Ekonomiczne Problemy Usług, 51, 81–88.
Zobacz w Google Scholar
Kiran Kumar, K., Subramanyam, D. A. R. (2017). Shareholders value analysis: EVA & MVA in relations to stock market returns with reference to the Indian cement industry [online: accessed 2020-02-25]. Retrieved from: http://ssrn.com/abstract=2971332. DOI: 10.2139/ssrn.2971332.
Zobacz w Google Scholar
Mikołajek-Gocejna, M. (2010). Market-based measures of business value creation and value for shareholders, Financial Internet Quarterly “e-Finance”, 6, 41–56.
Zobacz w Google Scholar
Nowicki, D. (2018). Ekonomiczna wartość dodana jako narzędzie dokonań przedsiębiorstwa. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 347, 134–144.
Zobacz w Google Scholar
Rajan, S., Ravi, H., Ashfaque, M. (2015). Study the Economic Value Added and its influence on the market price of shares in Indian Stock Market. International Journal of Research in Finance and Marketing, 5(11).
Zobacz w Google Scholar
Rappaport, A. (1986). Creating shareholder value: The New standard for business performance. New York: Simer and Schuster Publishing Group. ISBN 9780029257203.
Zobacz w Google Scholar
Shah, A., Sengupta, S. (2015). A study on financial performance and valuation metrics: Application of EVA, MVA, CVA and TSR techniques. Twelfth AIMS International Conference on Management, 538–546. ISBN 9788192471389.
Zobacz w Google Scholar
Szczukiewicz, P. (2003). Wybór miernika efektywności w dobie globalizacji gospodarki. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 594, 47–60.
Zobacz w Google Scholar
Wypych, M. (2013). Ekonomiczna wartość dodana w spółkach płacących dywidendy. Zarządzanie i Finanse, 11, 2(2), 569–580.
Zobacz w Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.