Abstrakt
Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie kierunków rozwoju współczesnych przedsiębiorstw hotelarskich, będących następstwem zmian zachodzących w ich dalszym otoczeniu. Zmiany w otoczeniu międzynarodowym sprawiają, że w obrębie hotelarstwa zachodzą zjawiska koncentracji poziomej i pionowej. Otoczenie technologiczne wymusza stosowanie nowoczesnych urządzeń oraz systemów rezerwacyjnych. Zmiany społeczno-kulturowe powodują wzbogacenie produktów hotelarskich o usługi związane ze zdrowiem, a trendy demograficzne implikują powstawanie hoteli trzeciego wieku. Otoczenie przyrodnicze determinuje oszczędne zarządzanie zasobami oraz stawia w uprzywilejowanej sytuacji obiekty zlokalizowane na obszarach czystych. Demokratyzacja życia oraz znaczne ułatwienia w przekraczaniu granic są tymi czynnikami prawno-politycznymi, które powodują konieczność powstawania hoteli ekonomicznych. Zmiany zachodzące w obrębie otoczenia ekonomicznego sprawiają, że hotele stosują outsourcing, czy znormalizowane systemy zarządzania jakością. Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania, zdolności antycypacji zmian w makrootoczeniu będą w przyszłości jednymi z kluczowych kompetencji menadżerów, od których zależał będzie sukces biznesowy każdego przedsiębiorstwa hotelarskiego.
Bibliografia
Błądek Z. 2001. Hotele. Programowanie, projektowanie, wyposażenie. Poznań: Wydawnictwo Palladium. ISBN 83-916093-0-8.
Zobacz w Google Scholar
Gierszewska G., Romanowska M. 2003. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE. ISBN 83-208-1389-1.
Zobacz w Google Scholar
Gołembski G. 2007. Przedsiębiorstwo turystyczne. Ujęcie statyczne i dynamiczne. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-925823-0-4.
Zobacz w Google Scholar
Gołębiowski T. 2001. Zarządzanie strategiczne. Warszawa: Difin. ISBN 83 7251-151-9.
Zobacz w Google Scholar
Goranczewski B. 2007. Modelowanie procesów w organizacjach branży turystycznej. "Śląsk Opolski", nr 1-2, s. 62-63.
Zobacz w Google Scholar
Jaremen D., Panasiuk A. 2008. Usługi hotelarskie jako produkt. W: A. Panasiuk, D. Szostak (red.) Hotelarstwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-15367-0.
Zobacz w Google Scholar
Januszewska M., Przeorek-Smyka R. 2006. Ocena hoteli w Karpaczu na tle zmian zachodzących na rynku usług hotelarskich w Polsce. "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego", nr 439, s. 75-85.
Zobacz w Google Scholar
Lichtarski J. 2003. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. ISBN 83-7011-645-0.
Zobacz w Google Scholar
Milewska M., Włodarczyk B. 2009. Hotelarstwo. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1789-8.
Zobacz w Google Scholar
Nawrocka E., O parka S. 2007. Hotel w XXI wieku. Zarządzanie w warunkach globalizacji. Wrocław: Wydawnictwo Edukacja. ISBN 978-83-87708-49-8.
Zobacz w Google Scholar
Piasta J. 2007. Marketing w hotelarstwie. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Piasta. ISBN 978-83-925823-0-4.
Zobacz w Google Scholar
Płoszajski P. 2008. Współczesne otoczenie organizacji. W: M. Strużycki (red.) Podstawy zarządzania. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. ISBN 978-83-7378-342-3.
Zobacz w Google Scholar
Strużycki M. 2004. Zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin. ISBN 83-7251-475-5. Szostak D. 2008. Kierunki rozwoju współczesnego hotelarstwa. W: A. Panasiuk, D. Szostak (red.) Hotelarstwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 978-83-01-15367-0.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa