Meaning of clusters in innovation of enterprises
Okładka tom 24
PDF (Język Polski)

Keywords

innovation
enterprise innovation
clusters
cluster structure in the innovation processes

How to Cite

Stanienda J. (2014). Meaning of clusters in innovation of enterprises. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 24(1), 189-200. https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.189200

Abstract

The observed low level of innovativeness of the Polish economy was the premise of the given topic examine the importance of cluster structures in enterprise innovation. The purpose of the article was to evaluate the role of clusters in increasing the innovation activity of enterprises. Many years of experience show that clusters are the driving force of economic growth and build competitive and innovative companies. The cluster concept is part of the modern models of innovation, stressing the importance of interaction and cooperation between different types of entities. They affect the intensification of R&D, commercialization of research, technology transfer and the dissemination of knowledge. In clusters it is possible to build mutual trust, facilitate communication and stimulating cooperation between entities as well as business and science. In this study was adopted the idea that clusters are important in the innovation activity of enterprises by building mutual trust and cooperation between the various organizations of the cluster. The survey results verify wagered thesis about the importance of clusters of the enterprises innovative activity. They show that the impact of cluster innovation enterprises depends on many determinants that have been identified in Tarnow Industrial Cluster.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2014.01.189200
PDF (Język Polski)

References

Chrobińska, K., Decyk, K. (2012). Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw województwa warmińsko-mazurskiego. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 2, 85‒92.
View in Google Scholar

Drucker, P.F. (1992). Przedsiębiorczość i innowacja. Warszawa: PWE. ISBN 83-2080-870-7.
View in Google Scholar

GUS (2011). Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2011. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. ISSN 1506-0632.
View in Google Scholar

Kłos, Z. (2009). Uwarunkowania innowacyjności w przedsiębiorstwach. Problemy Jakości, 2, 10.
View in Google Scholar

Kotler, Ph., Trías de Bes, F. (2013). Innowacyjność przepis na sukces. Model „od A do F”. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 978-83-7510-813-2.
View in Google Scholar

Kowalski, A.M. (2013). Znaczenie klastrów dla innowacyjności gospodarki w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. ISBN 978-83-7378-796-4.
View in Google Scholar

Kozioł, L. (2009). System innowacyjności współczesnych przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 12(1), 61–75.
View in Google Scholar

Lewandowska, M.S. (2012). Współpraca firm w innowacjach produktowych i marketingowych. Marketing i Rynek, 12, 28‒34.
View in Google Scholar

Macias, J. (2008). Innowacje w polskich przedsiębiorstwach przemysłowych. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 1, 36.
View in Google Scholar

Nowacki, R. (2010). Znaczenie innowacyjności w rozwoju przedsiębiorstwa. W: R. Nowacki, M.W. Staniewski (red.). Podejście innowacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin. ISBN 978- 83-7641-257-3.
View in Google Scholar

OECD (2008). Podręcznik Oslo. Pomiar działalności naukowej i technicznej: zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Wspólna publikacja OECD i Eurostatu. Wyd. polskie na podstawie wyd. 3. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Departament Strategii i Rozwoju Nauki. ISBN 978-83-61100-13-3.
View in Google Scholar

Pichlak, M. (2011). Przywództwo a innowacyjność organizacji. Organizacja i Kierowanie, 4, 143‒155.
View in Google Scholar

Skawińska, E., Zalewski, R.I. (2009). Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów. Świat ‒ Europa ‒ Polska. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1820-8.
View in Google Scholar

Słownik wyrazów obcych (1991). Warszawa: PWN. ISBN 83-01-08730-7.
View in Google Scholar

Starczewska-Krzysztoszek, M. (2008). Ranking najbardziej innowacyjnych firm w Polsce. Kamerton Innowacyjności 2008. Warszawa: Wyd. Lewiatan.
View in Google Scholar

Tarnowski Klaster Przemysłowy (cop. 2012) [online, dostęp: 2014-05-06]. Dostępny w Internecie: http://www.tkp.com.pl.
View in Google Scholar

US (2008). Rocznik Statystyczny Województwa Małopolskiego 2008. Kraków: Urząd Statystyczny. ISSN 1640-002X.
View in Google Scholar

Wiśniewska, S. (2011). Innowacje marketingowe w polskich przedsiębiorstwach. Marketing i Rynek, 1, 30‒34.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.