Abstract
The observed low level of innovativeness of the Polish economy was the premise of the given topic examine the importance of cluster structures in enterprise innovation. The purpose of the article was to evaluate the role of clusters in increasing the innovation activity of enterprises. Many years of experience show that clusters are the driving force of economic growth and build competitive and innovative companies. The cluster concept is part of the modern models of innovation, stressing the importance of interaction and cooperation between different types of entities. They affect the intensification of R&D, commercialization of research, technology transfer and the dissemination of knowledge. In clusters it is possible to build mutual trust, facilitate communication and stimulating cooperation between entities as well as business and science. In this study was adopted the idea that clusters are important in the innovation activity of enterprises by building mutual trust and cooperation between the various organizations of the cluster. The survey results verify wagered thesis about the importance of clusters of the enterprises innovative activity. They show that the impact of cluster innovation enterprises depends on many determinants that have been identified in Tarnow Industrial Cluster.
References
Chrobińska, K., Decyk, K. (2012). Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw województwa warmińsko-mazurskiego. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 2, 85‒92.
View in Google Scholar
Drucker, P.F. (1992). Przedsiębiorczość i innowacja. Warszawa: PWE. ISBN 83-2080-870-7.
View in Google Scholar
GUS (2011). Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2011. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. ISSN 1506-0632.
View in Google Scholar
Kłos, Z. (2009). Uwarunkowania innowacyjności w przedsiębiorstwach. Problemy Jakości, 2, 10.
View in Google Scholar
Kotler, Ph., Trías de Bes, F. (2013). Innowacyjność przepis na sukces. Model „od A do F”. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 978-83-7510-813-2.
View in Google Scholar
Kowalski, A.M. (2013). Znaczenie klastrów dla innowacyjności gospodarki w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. ISBN 978-83-7378-796-4.
View in Google Scholar
Kozioł, L. (2009). System innowacyjności współczesnych przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 12(1), 61–75.
View in Google Scholar
Lewandowska, M.S. (2012). Współpraca firm w innowacjach produktowych i marketingowych. Marketing i Rynek, 12, 28‒34.
View in Google Scholar
Macias, J. (2008). Innowacje w polskich przedsiębiorstwach przemysłowych. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 1, 36.
View in Google Scholar
Nowacki, R. (2010). Znaczenie innowacyjności w rozwoju przedsiębiorstwa. W: R. Nowacki, M.W. Staniewski (red.). Podejście innowacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin. ISBN 978- 83-7641-257-3.
View in Google Scholar
OECD (2008). Podręcznik Oslo. Pomiar działalności naukowej i technicznej: zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Wspólna publikacja OECD i Eurostatu. Wyd. polskie na podstawie wyd. 3. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Departament Strategii i Rozwoju Nauki. ISBN 978-83-61100-13-3.
View in Google Scholar
Pichlak, M. (2011). Przywództwo a innowacyjność organizacji. Organizacja i Kierowanie, 4, 143‒155.
View in Google Scholar
Skawińska, E., Zalewski, R.I. (2009). Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów. Świat ‒ Europa ‒ Polska. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1820-8.
View in Google Scholar
Słownik wyrazów obcych (1991). Warszawa: PWN. ISBN 83-01-08730-7.
View in Google Scholar
Starczewska-Krzysztoszek, M. (2008). Ranking najbardziej innowacyjnych firm w Polsce. Kamerton Innowacyjności 2008. Warszawa: Wyd. Lewiatan.
View in Google Scholar
Tarnowski Klaster Przemysłowy (cop. 2012) [online, dostęp: 2014-05-06]. Dostępny w Internecie: http://www.tkp.com.pl.
View in Google Scholar
US (2008). Rocznik Statystyczny Województwa Małopolskiego 2008. Kraków: Urząd Statystyczny. ISSN 1640-002X.
View in Google Scholar
Wiśniewska, S. (2011). Innowacje marketingowe w polskich przedsiębiorstwach. Marketing i Rynek, 1, 30‒34.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License