Abstract
Concepts related to business activity of companies have changed in the last decades. The situation was to a large extent caused by expanding globalization and development of modern forms of communication. These changes influenced the understanding of the nature of competition between companies and lead to recognition of the significance of the development concept based on clusters, which are perceived as one of the ways to develop competitiveness. The article presents issues related to integration of competition and cooperation into one type of relation and interaction, which is a characteristic feature of economic mesosystems such as clusters. It seems that integration of competition and cooperation leads to emergence of a new type of behaviour among business entities—coopetition.
References
Benchmarking klastrów w Polsce - 2010, Wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010. ISBN 978-83-7633-089-1.
View in Google Scholar
Czakon W., Istota relacji sieciowych przedsiębiorstwa, „Przegląd Organizacji” 2005, nr 9, s. 10-13.
View in Google Scholar
Czakon W., Koopetycja - splot tworzenia i zawłaszczania wartości, „Przegląd Organizacji” 2009, nr 12, s. 11-14.
View in Google Scholar
Czakon W., Więzi międzyorganizacyjne jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. W: J. Pyka (red.), Nowoczesność przemysłu i usług, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa w Katowicach, Katowice 2006, s. 167-176. ISBN 83-85587-18-7.
View in Google Scholar
Jankowska B., Konkurencja czy kooperacja?, „Ekonomista” 2009, nr 1, s. 67-89.
View in Google Scholar
Jankowska B., Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2012. ISBN 978-83-7417-605-7.
View in Google Scholar
Kaleta A., Strategia konkurencji w przemyśle, Wyd. AE, Wrocław 2000. ISBN 83-7011-434-2.
View in Google Scholar
Mucha-Kuś K., Strategia koopetycji - innowacyjne połączenie konkurencji i współdziałania, „Przegląd Organizacji” 2010, nr 2, s. 9-12.
View in Google Scholar
Porter M.E., Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York 1985. ISBN 0029250900.
View in Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 roku w sprawie udzielania przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi, Dz.U. z 2006 r., nr 226, poz. 1651.
View in Google Scholar
Stonehouse G. [et al.], Globalizacja, strategia i zarządzanie, tłum. M. Albigowski, J.F. Dąbrowski, Wyd. Felberg SJA, Warszawa 2001. ISBN 83-88667-03-3.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License