Coopetition strategy in clusters
Okładka tom 20
PDF (Język Polski)

Keywords

cluster
coopetition
cooperation
competition

How to Cite

StaniendaJ. (2012). Coopetition strategy in clusters. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 20(1), 181-192. https://doi.org/10.25944/znmwse.2012.01.181192

Abstract

Concepts related to business activity of companies have changed in the last decades. The situation was to a large extent caused by expanding globalization and development of modern forms of communication. These changes influenced the understanding of the nature of competition between companies and lead to recognition of the significance of the development concept based on clusters, which are perceived as one of the ways to develop competitiveness. The article presents issues related to integration of competition and cooperation into one type of relation and interaction, which is a characteristic feature of economic mesosystems such as clusters. It seems that integration of competition and cooperation leads to emergence of a new type of behaviour among business entities—coopetition.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2012.01.181192
PDF (Język Polski)

References

Benchmarking klastrów w Polsce - 2010, Wyd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010. ISBN 978-83-7633-089-1.
View in Google Scholar

Czakon W., Istota relacji sieciowych przedsiębiorstwa, „Przegląd Organizacji” 2005, nr 9, s. 10-13.
View in Google Scholar

Czakon W., Koopetycja - splot tworzenia i zawłaszczania wartości, „Przegląd Organizacji” 2009, nr 12, s. 11-14.
View in Google Scholar

Czakon W., Więzi międzyorganizacyjne jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. W: J. Pyka (red.), Nowoczesność przemysłu i usług, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa w Katowicach, Katowice 2006, s. 167-176. ISBN 83-85587-18-7.
View in Google Scholar

Jankowska B., Konkurencja czy kooperacja?, „Ekonomista” 2009, nr 1, s. 67-89.
View in Google Scholar

Jankowska B., Koopetycja w klastrach kreatywnych. Przyczynek do teorii regulacji w gospodarce rynkowej, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2012. ISBN 978-83-7417-605-7.
View in Google Scholar

Kaleta A., Strategia konkurencji w przemyśle, Wyd. AE, Wrocław 2000. ISBN 83-7011-434-2.
View in Google Scholar

Mucha-Kuś K., Strategia koopetycji - innowacyjne połączenie konkurencji i współdziałania, „Przegląd Organizacji” 2010, nr 2, s. 9-12.
View in Google Scholar

Porter M.E., Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York 1985. ISBN 0029250900.
View in Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 grudnia 2006 roku w sprawie udzielania przez Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej niezwiązanej z programami operacyjnymi, Dz.U. z 2006 r., nr 226, poz. 1651.
View in Google Scholar

Stonehouse G. [et al.], Globalizacja, strategia i zarządzanie, tłum. M. Albigowski, J.F. Dąbrowski, Wyd. Felberg SJA, Warszawa 2001. ISBN 83-88667-03-3.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.