Abstrakt
Obserwowany niski poziomu innowacyjności polskiej gospodarki był przesłanką dla podjęcia tematu zbadania znaczenia struktur klastrowych w innowacyjności przedsiębiorstw. Celem artykułu była ocena roli klastrów w zwiększaniu aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw. Wieloletnie doświadczenia pokazują, że klastry są siłą napędową wzrostu gospodarki oraz budowania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Koncepcja klastrów wpisuje się w nowoczesne modele innowacji, akcentujące znaczenie interakcji i kooperacji między różnymi rodzajami podmiotów. Wpływają one na intensyfikację działalności B+R, komercjalizację badań, transfer technologii oraz rozprzestrzenianie się wiedzy. W klastrach jest możliwe budowanie wzajemnego zaufania, wprowadzanie ułatwień w zakresie komunikacji oraz stymulowanie współpracy pomiędzy podmiotami, a także biznesem i nauką. W przeprowadzonych badaniach przyjęto tezę, że geograficzna i sektorowa koncentracja, specjalizacja, współpraca i partnerstwo jako charakterystyczne cechy klastra wpływają na innowacyjność przedsiębiorstw. Cechy te są istotne przy badaniu procesów innowacyjnych, które dzięki geograficznej bliskości podmiotów, a przez to szybkiemu tworzeniu i transferowi innowacji w struktury klastrowe zachodzą często. Przedstawione wyniki badań ankietowych weryfikują postawioną tezę o znaczeniu klastrów w aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw. Wynika z nich, że wpływ klastra na innowacyjność przedsiębiorstw zależy od wielu determinant, które zidentyfikowano w Tarnowskim Klastrze Przemysłowym.
Bibliografia
Chrobińska, K., Decyk, K. (2012). Innowacyjność mikroprzedsiębiorstw województwa warmińsko-mazurskiego. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 2, 85‒92.
Zobacz w Google Scholar
Drucker, P.F. (1992). Przedsiębiorczość i innowacja. Warszawa: PWE. ISBN 83-2080-870-7.
Zobacz w Google Scholar
GUS (2011). Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2011. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. ISSN 1506-0632.
Zobacz w Google Scholar
Kłos, Z. (2009). Uwarunkowania innowacyjności w przedsiębiorstwach. Problemy Jakości, 2, 10.
Zobacz w Google Scholar
Kotler, Ph., Trías de Bes, F. (2013). Innowacyjność przepis na sukces. Model „od A do F”. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 978-83-7510-813-2.
Zobacz w Google Scholar
Kowalski, A.M. (2013). Znaczenie klastrów dla innowacyjności gospodarki w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie. ISBN 978-83-7378-796-4.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł, L. (2009). System innowacyjności współczesnych przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 12(1), 61–75.
Zobacz w Google Scholar
Lewandowska, M.S. (2012). Współpraca firm w innowacjach produktowych i marketingowych. Marketing i Rynek, 12, 28‒34.
Zobacz w Google Scholar
Macias, J. (2008). Innowacje w polskich przedsiębiorstwach przemysłowych. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 1, 36.
Zobacz w Google Scholar
Nowacki, R. (2010). Znaczenie innowacyjności w rozwoju przedsiębiorstwa. W: R. Nowacki, M.W. Staniewski (red.). Podejście innowacyjne w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Warszawa: Difin. ISBN 978- 83-7641-257-3.
Zobacz w Google Scholar
OECD (2008). Podręcznik Oslo. Pomiar działalności naukowej i technicznej: zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Wspólna publikacja OECD i Eurostatu. Wyd. polskie na podstawie wyd. 3. Warszawa: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Departament Strategii i Rozwoju Nauki. ISBN 978-83-61100-13-3.
Zobacz w Google Scholar
Pichlak, M. (2011). Przywództwo a innowacyjność organizacji. Organizacja i Kierowanie, 4, 143‒155.
Zobacz w Google Scholar
Skawińska, E., Zalewski, R.I. (2009). Klastry biznesowe w rozwoju konkurencyjności i innowacyjności regionów. Świat ‒ Europa ‒ Polska. Warszawa: PWE. ISBN 978-83-208-1820-8.
Zobacz w Google Scholar
Słownik wyrazów obcych (1991). Warszawa: PWN. ISBN 83-01-08730-7.
Zobacz w Google Scholar
Starczewska-Krzysztoszek, M. (2008). Ranking najbardziej innowacyjnych firm w Polsce. Kamerton Innowacyjności 2008. Warszawa: Wyd. Lewiatan.
Zobacz w Google Scholar
Tarnowski Klaster Przemysłowy (cop. 2012) [online, dostęp: 2014-05-06]. Dostępny w Internecie: http://www.tkp.com.pl.
Zobacz w Google Scholar
US (2008). Rocznik Statystyczny Województwa Małopolskiego 2008. Kraków: Urząd Statystyczny. ISSN 1640-002X.
Zobacz w Google Scholar
Wiśniewska, S. (2011). Innowacje marketingowe w polskich przedsiębiorstwach. Marketing i Rynek, 1, 30‒34.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa