Abstrakt
Kultura organizacyjna to jeden z najważniejszych aspektów zarządzania współczesnymi przedsiębiorstwami, związany szczególnie mocno ze strategią organizacji oraz z jej zasobami ludzkimi. Problematyka kultury organizacyjnej wydaje się szczególnie ważna w odniesieniu do przedsiębiorstw turystycznych, w tym hotelarskich. Turystyka wiąże się bowiem z przestrzenną ruchliwością ludzi, związaną z dobrowolną zmianą miejsca pobytu. Znacząca część ruchu turystycznego ma także charakter międzynarodowy i dotyczy przemieszczania się turystów do krajów niebędących ich krajami zamieszkania. Chcąc zatem zaspokoić potrzeby turystów z różnych krajów, przedsiębiorstwa hotelarskie muszą brać pod uwagę aspekt kulturowy. Ich kultura organizacyjna musi być zatem oparta na takich wartościach, jak: tolerancja, gościnność, elastyczność, innowacyjność czy umiejętność połączenia tradycji z nowoczesnością. Celem pracy jest charakterystyka wybranych aspektów kultury organizacyjnej przedsiębiorstw hotelarskich z województwa opolskiego. Analizie poddano 20 przedsiębiorstw hotelarskich. Zbierając materiał empiryczny, zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, w której narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety kultury organizacyjnej autorstwa Lidii Zbiegień-Maciąg. Na podstawie uzyskanych wyników badań wykreślono średni profil norm organizacyjnych przedsiębiorstw hotelarskich. Ankietowani najlepiej ocenili tworzenie relacji przedsiębiorstwa z klientami oraz innowacyjność oferowanych produktów turystycznych. Zdaniem respondentów dużą wagę przywiązuje się również do jakości oferowanych produktów oraz do dobrych stosunków interpersonalnych w samym przedsiębiorstwie. Rozpatrując wyniki badań w świetle typologii Rogera Harrisona, kultura organizacyjna analizowanych przedsiębiorstw hotelarskich ma charakter zadaniowy i osobowy. W dobie postępującej globalizacji i internacjonalizacji wielu gospodarek narodowych należy się spodziewać, że ukształtowanie odpowiedniej kultury organizacyjnej będzie w przyszłości jednym z ważniejszych celów współczesnych przedsiębiorstw hotelarskich.
Bibliografia
Bańka W., Kultura organizacyjna naturalną wartością przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Novum, Płock 2009. ISBN 978-83-60662-92-2.
Zobacz w Google Scholar
Błądek Z., Hotele. Programowanie, projektowanie, wyposażenie, Wydawnictwo Palladium, Poznań 2001. ISBN 83-916093-0-8.
Zobacz w Google Scholar
Harrison R., Understanding your organization’s character, „Harvard Business Review” 1972, nr 3, s. 119–128.
Zobacz w Google Scholar
Jaremen D., Panasiuk A., Usługi hotelarskie jako produkt, W: A. Panasiuk, D. Szostak (red.), Hotelarstwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. ISBN 978-83-01-15367-0.
Zobacz w Google Scholar
Panasiuk A., Ekonomika turystyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. ISBN 978-83-01-14722-8.
Zobacz w Google Scholar
Puciato D., Goranczewski B., Application of relationship marketing tools by Hotel Companies, „Studies in Physical Culture and Tourism” 2010, nr 1, s. 65–80.
Zobacz w Google Scholar
Schein E.H., Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass, San Francisco–London 1986.
Zobacz w Google Scholar
Sikorski Cz., Kształtowanie kultury organizacyjnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009. ISBN 978-83-7525-250-7.
Zobacz w Google Scholar
Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2006. ISBN 83-7483-137-5.
Zobacz w Google Scholar
Sitko-Lutek A., Kultura organizacyjna polskich przedsiębiorstw w świetle badań, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” 2008, nr 6, s. 49–59.
Zobacz w Google Scholar
Zbiegień-Maciąg L., Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. ISBN 978-83-01-15455-4.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa