Katolicy i protestanci – analiza zróżnicowania deklarowanych wartości jako potencjalnych determinantów rozwoju gospodarczego
Okładka tom 1
PDF (English)

Słowa kluczowe

katolicyzm
protestantyzm
wartości
rozwój gospodarczy

Jak cytować

RamockaM. (2011). Katolicy i protestanci – analiza zróżnicowania deklarowanych wartości jako potencjalnych determinantów rozwoju gospodarczego. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 19(2), 117-130. https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.02.117130

Abstrakt

W artykule poddano analizie wartości reprezentowane przez protestantów i katolików, mieszkańców współczesnej Europy. Celem było zbadanie, czy w wartościach wyznawanych przez te dwie grupy istnieją istotne różnice i czy występują w obszarach istotnych z punktu widzenia rozwoju gospodarczego. Badanie wykazało istnienie różnic, zaś obszary ich występowania sklasyfikowane zostały w pięć najistotniejszych grup: wartości związanych z postrzeganiem problemów pracy zawodowej, ze sferą życia publicznego, ze sferą prywatną oraz własnym samopoczuciem, związanych z zaufaniem i o charakterze religijnym. W dalszej części omówiono wartości z zakresu każdego zaznaczonego obszaru poprzez umieszczenie ich w kontekście znaczenia dla rozwoju gospodarczego. Ostatnia część artykułu zawiera model kultury prorozwojowej i hamującej rozwój zbudowany w oparciu o wartości charakteryzujące przedstawicieli obu religii.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.02.117130
PDF (English)

Bibliografia

Barro R., McCleary R. M. 2003. “Religion and economic growth”. NBER WorkingPapers (Cambridge MA), no. 9682. Available online: http://www.nber.org/papers/w9682.
Zobacz w Google Scholar

Czapiński J. 2009. “Polska smuta”. J. Żakowski talks to Prof. J. Czapiński. Polityka, no. 16 (2701), pp. 18-20.
Zobacz w Google Scholar

Eliade M. 1999. Sacrum iprofanum. O istocie religijności. Transl. by R. Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR. ISBN 83-86989-39-4.
Zobacz w Google Scholar

Fukuyama F. 1997. Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu. Transl. by A. and L. Śliwa. Warszawa and Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12488-1.
Zobacz w Google Scholar

Fukuyama F. 2000. “Kapitał społeczny”. In: Kultura ma znaczenie: Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw. Ed. L. E. Harrison, S. P. Huntington. Transl. by S. Dymczyk. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. ISBN 83-7298-368-2.
Zobacz w Google Scholar

Hofstede G. 2007. Kultury i organizacje: Zaprogramowanie umysłu. Transl. by M. Durska. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 83-208-1685-8.
Zobacz w Google Scholar

Matysiak A. 2006. “Negatywny kapitał społeczny”. In: Nowa ekonomia a społeczeństwo. Ed. S. Patrycki. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. ISBN 83-7363-366-9.
Zobacz w Google Scholar

Putnam D. R. 2001. Better together: Report of the Saguro Seminar. Cambridge MA: John F. Kennedy School of Government, Harvard University.
Zobacz w Google Scholar

Sztaudynger J.J. 2009. “Rodzinny kapitał społeczny a wzrost gospodarczy w Polsce”. Ekono¬mista, no. 2.
Zobacz w Google Scholar

Weber M. 1994. Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Transl. by J. Miziński. Lublin: Wydawnictwo TEST. ISBN 83-7038-144-8.
Zobacz w Google Scholar

World Value Survey. [online, accessed: 2011-08-26]. Available online: http://www.wvsevsdb.com.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne