Abstrakt
Każdy uczestnik organizacji dysponuje pewnym potencjałem rozwojowym: zdolnościami, preferencjami i zainteresowaniami sprzyjającymi określonym grupom zawodów, rodzajom czynności lub typom karier zawodowych. Dostatecznie wczesne i trafne rozpoznanie tego potencjału to nie tyle ważna kwestia osobista, ile przede wszystkim zagadnienie o doniosłym znaczeniu społecznym oraz organizacyjnym, w tym ekonomicznym. Już bowiem klasycy ekonomii podkreślali, że bogactwo narodów wynika nie tylko z ogólnych zasad rynkowego gospodarowania, ale także z tego, w jaki sposób wykorzystywane są indywidualne zdolności, talenty i motywacja do działań twórczych. Jednym z podstawowych celów systemu edukacji na dowolnym poziomie winno stać się więc wczesne rozpoznawanie zdolności i talentów oraz kształcenie ich dla sprawnej i twórczej działalności. Wiek pracowników nie powinien tu być czynnikiem kryterialnym, gdyż rozwój intelektualny kadr jest ważny na każdym etapie kariery zawodowej.
Bibliografia
Bajcar B. et al. 2006. “Psychologia preferencji i zainteresowań zawodowych: Przegląd teorii i metod”. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego, no. 34.
Zobacz w Google Scholar
Bańka A. 1995. Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy: Psychologiczne metody i strategie pomocy bezrobotnym. Poznań: Wydawnictwo PRINT-B. ISBN 83-900566-1-5.
Zobacz w Google Scholar
Davenport Th., Prusak L. 1998. Working knowledge: How organizations manage what they know. Harvard: Harvard Business School Press. ISBN 1-57851-301-4.
Zobacz w Google Scholar
Edvinsson L., Malone M. S. 2001. Kapitał intelektualny. Transl. by M. Marcinkowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13509-3.
Zobacz w Google Scholar
Gottfredson L. S. 1986. “Circumscription and compromise: A developmental theory of occupational aspirations”. Journal of Counseling Psychology, vol. 28 (6).
Zobacz w Google Scholar
Gottfredson L. S. 1996. “Gottfredson’s theory of circumscription and compromise”. In: Career choice and development. Ed. D. Brown, L. Brooks. San Francisco: Jossey-Bass. ISBN 0787902047.
Zobacz w Google Scholar
Gruszecki T. 2002. Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13612-X.
Zobacz w Google Scholar
Holland J.L. 1985. Professional manual for Vocational Preference Inventory. Odessa FL. Psychological Assessment Resources.
Zobacz w Google Scholar
Holland J.L. 1992. Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environments. Odessa FL. Psychological Assessment Resources.
Zobacz w Google Scholar
Kornacka D., Marek S. 2001. “Zasoby i ich rola w przedsiębiorstwie”. In: Elementy nauki o przedsiębiorstwie. Ed. S. Marek. Szczecin: Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 83-914788-4-X.
Zobacz w Google Scholar
Mrozowicz K. 2007. “Zachowania przedsiębiorcze młodzieży licealnej w kontekście zarządzania wiedzą”. In: Wymiary aktywności samorządów lokalnych w obszarze współpracy transgranicznej. Ed. M. Karapyta. Jarosław: Instytut Ukraińsko-Polski PWSZ w Jarosławiu. ISBN 978-83-88139-64-2.
Zobacz w Google Scholar
Mrozowicz K. 2008. “Osobowościowa geneza i determinacja kształtowania się zachowań przedsiębiorczych”. In: Wpływ zarządzania procesowego na jakość i innowacyjność przedsiębiorstwa. Ed. E. Skrzypek. Vol. 2. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej. Wydział Ekonomiczny. Zakład Ekonomiki Jakości i Zarządzania Wiedzą. ISBN 978-83-924547-3-1.
Zobacz w Google Scholar
Murray P., Myers A. 1997. “The facts about knowledge: Special report”. Information Strategy, no. 11, p. 35.
Zobacz w Google Scholar
Nonaka I., Takeuchi H. 2000. Kreowanie wiedzy w organizacji. Warszawa: Polska Fundacja Promocji Kadr. ISBN 83-86890-99-1.
Zobacz w Google Scholar
Nosal C. 1990. Psychologiczne modele umysłu. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. ISBN 83-01-09293-9.
Zobacz w Google Scholar
Nosal C., Piskorz Z., Świątnicki K. 1998. Kwestionariusz Preferencji Zawodowych KPZ. Polska adaptacja skali Johna L. Hollanda: Podręcznik dla doradców zawodowych. Warszawa: Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.
Zobacz w Google Scholar
Plomin R. et al. 2001. Genetyka zachowania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-13568-9.
Zobacz w Google Scholar
Probst G., Raub S., Romhardt K. 2004. Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-88597-77-9.
Zobacz w Google Scholar
Strojny M. 1999. “Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym jako nowe źródło przewagi konkurencyjnej”. Problemy Jakości, no. 12, p. 12.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa