Abstract
Culture of an enterprise is understood as thinking patterns and employees’ actions preserved in it, shaped by the management attitude. It goes through both the process of formulating the strategy and the process of strategy execution. An enterprise which understands its culture, can use this knowledge as the source of strategic power. Multitude of factors shaping the organisational culture and the multitude of cultures (subcultures) requires that researchers of this phenomenon specify clearly the subject of their research, more broadly, research ‘borders’. The article contains a proposal of the methodology of diagnosing the organisational culture of an enterprise.
References
Bratnicki M., Kryś R., Stachowicz J. 1988. Kultura organizacyjna przedsiębiorstw. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk. ISBN 83-04-02662-7.
View in Google Scholar
Cameron K.S., Quinn R.E. 2003. Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana: Model wartości konkurujących. Transl. by B. Nawrot. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-89355-03-5.
View in Google Scholar
Czerska M. 2003. Zmiana kulturowa w organizacji: Wyzwanie dla współczesnego menedżera. Warszawa: Difin. 83-7251-342-2.
View in Google Scholar
Gableta M. (ed.). 1998. Potencjał pracy w przedsiębiorstwie: Kształtowanie i wykorzystanie. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. ISBN 83-7011-289-7.
View in Google Scholar
Gableta M., Karamalla E. 2007. “Firma z charakterem: Diagnoza kultury organizacyjnej przedsiębiorstw”. Personel, no. 4.
View in Google Scholar
Gierszewska G., Romanowska M. 1998. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 83-208-1093-0.
View in Google Scholar
Marcinkowski A., Sobczak J.B. 2000. “Kultura poszukiwana”. Personel, no. 2. Dodatek – Przegląd Personalny.
View in Google Scholar
Stańda A. 1993. “Diagnoza kultury organizacyjnej w analizie strategicznej działalności przedsiębiorstwa”. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, no. 208.
View in Google Scholar
Penc-Pietrzak I. 2003. Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą: Koncepcja i stosowanie. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. ISBN 83-7387-078-4.
View in Google Scholar
Wersty B. 2000. Analiza i diagnostyka ekonomiczna: Podstawy teoretyczno-metodyczne. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania. ISBN 83-87708-40-2.
View in Google Scholar
© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License