Abstrakt
Kultura przedsiębiorstwa jest rozumiana jako utrwalone w nim wzory myślenia i postępowania pracowników, kształtowane przez postawy kierownictwa. Przenika ona zarówno proces formułowania strategii, jak i proces jej realizacji. Przedsiębiorstwo, które rozumie swą kulturę, może wykorzystać tę wiedzę jako źródło strategicznej siły. Wielość czynników kształtujących kulturę organizacyjną oraz wielość kultur (subkultur) wymaga od badaczy tego zjawiska dokładnego określenia podmiotu badań czy ogólniej „granic” badawczych. Artykuł zawiera propozycję metodyki diagnozowania kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Bibliografia
Bratnicki M., Kryś R., Stachowicz J. 1988. Kultura organizacyjna przedsiębiorstw. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk. ISBN 83-04-02662-7.
Zobacz w Google Scholar
Cameron K.S., Quinn R.E. 2003. Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana: Model wartości konkurujących. Transl. by B. Nawrot. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. ISBN 83-89355-03-5.
Zobacz w Google Scholar
Czerska M. 2003. Zmiana kulturowa w organizacji: Wyzwanie dla współczesnego menedżera. Warszawa: Difin. 83-7251-342-2.
Zobacz w Google Scholar
Gableta M. (ed.). 1998. Potencjał pracy w przedsiębiorstwie: Kształtowanie i wykorzystanie. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu. ISBN 83-7011-289-7.
Zobacz w Google Scholar
Gableta M., Karamalla E. 2007. “Firma z charakterem: Diagnoza kultury organizacyjnej przedsiębiorstw”. Personel, no. 4.
Zobacz w Google Scholar
Gierszewska G., Romanowska M. 1998. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 83-208-1093-0.
Zobacz w Google Scholar
Marcinkowski A., Sobczak J.B. 2000. “Kultura poszukiwana”. Personel, no. 2. Dodatek – Przegląd Personalny.
Zobacz w Google Scholar
Stańda A. 1993. “Diagnoza kultury organizacyjnej w analizie strategicznej działalności przedsiębiorstwa”. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, no. 208.
Zobacz w Google Scholar
Penc-Pietrzak I. 2003. Analiza strategiczna w zarządzaniu firmą: Koncepcja i stosowanie. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. ISBN 83-7387-078-4.
Zobacz w Google Scholar
Wersty B. 2000. Analiza i diagnostyka ekonomiczna: Podstawy teoretyczno-metodyczne. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania. ISBN 83-87708-40-2.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa