Abstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie koncepcji analizy ukierunkowanej na ewaluację zdolności innowacyjnej przedsiębiorstwa. Punktem wyjścia do jej oszacowania jest potencjał innowacyjny badanych przedsiębiorstw, natomiast odniesienie stanowi system innowacyjności przedsiębiorstwa. Nakreślony w ten sposób cel badań wymagał opracowania koncepcji analizy diagnostycznej ukierunkowanej na ewaluację potencjału i zdolności innowacyjnej przedsiębiorstwa. Istotnym narzędziem badawczym jest analiza relacji między zasobami a zdolnościami, która ukazuje związek przyczynowo-skutkowy między tymi kategoriami. W prezentowanej koncepcji przyjęto następujące tezy: 1) zdolność innowacyjna jest funkcją i zarazem kryterium oceny systemu innowacyjności przedsiębiorstwa, jak również projekcji możliwości dynamizowania działalności innowacyjnej; 2) zdolność innowacyjna może być rozpatrywana w postaciach cząstkowych, jak też można ją ująć w formule agregatowej dla przedsiębiorstwa lub całej branży; 3) wartość zdolności innowacyjnej (potencjału innowacyjnego, systemu innowacyjności) może być kwalifikowana na następujących poziomach jakościowych: niskim, średnim i wysokim, wykorzystując w tym celu metodę kategoryzacji. W postępowaniu badawczym wyróżniono następujące etapy: 1) określenie przedmiotu i zakresu analizy; 2) sformułowanie wymiarów (kryteriów) potencjału innowacyjnego; 3) pomiar poziomu jakościowego zdolności innowacyjnej; 4) weryfikacja. Dla potrzeb poglądowych przedstawiono przykład zdolności innowacyjnej przedsiębiorstw. Badaniami objęto 316 podmiotów gospodarczych z regionu Małopolski.
Bibliografia
Arend, R. J. I., Bromiley, P. (2009). Assessing the dynamic capabilities view: Spare change, everyone? Strategic Organization, 7 (1), 5‒10. DOI: 10.1177/1476127008100124.
Zobacz w Google Scholar
Baron, R. M., Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173‒1182.
Zobacz w Google Scholar
Bratnicki, M., Zbierowski, P. (2012). Szukanie przedsiębiorczego podłoża problemów kreowania efektywności organizacji. Struktura nośna oparta na dynamicznych zdolnościach. In: J. Buko (ed.). Kształtowanie procesów innowacyjnych w nowoczesnych organizacjach. SOOIPP Annual 2012. Ekonomiczne Problemy Usług, no. 90 (pp. 77‒92). Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Zobacz w Google Scholar
Foss, K., Foss, N. J., Klein, P. G., Klein S. K. (2007). The entrepreneurial organization of heterogeneous capital, Journal of Management Studies, 44, 1165–1186. DOI: 10.1111/j.1467-6486.2007.00724.x.
Zobacz w Google Scholar
Hall, C. M., Williams A. M. (2008). Tourism and innovation. New York: Routledge. ISBN 9780415414043.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł, L., Pyrek, R., Kozioł, W., Wojtowicz, A. (2013). Relationship marketing: A tool for supporting the company’s innovation process. Procedia. Elsevier.
Zobacz w Google Scholar
Kozioł, L., Wojtowicz, A., Karaś, A. (2014). Postępowanie badawcze ewaluacji zdolności innowacyjnej przedsiębiorstwa. In: M. Cisek, T. Nowogródzka (eds.). Stabilność organizacji we współczesnej gospodarce (pp. 48–57). Warszawa: Studio Emka. ISBN 978-83-64437-17-5.
Zobacz w Google Scholar
Pichlak, M. (2012). Uwarunkowania innowacyjności organizacji. Studium teoretyczne i wyniki badań empirycznych. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7641-592-5.
Zobacz w Google Scholar
Wojtowicz, A., Kozioł, L. (2012). Koncepcja aliansów wiedzy w procesie innowacji. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 20 (1), 211–223.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa