The use of trichotomy concept of tourist motivation factors in management process by means of creating value for customer
Okładka tom 30
PDF (Język Polski)

Keywords

tourist motivation
factors motivating to travel
destination
motivator
hygiene factor
demotivator

How to Cite

KoziołL., & KoziołM. (2016). The use of trichotomy concept of tourist motivation factors in management process by means of creating value for customer. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 30(2), 99-116. https://doi.org/10.25944/znmwse.2016.02.99116

Abstract

In the article a discussion on basic notions within the scope of tourist motivation and the theory of factors motivating to travel was presented. Their new perspective in the form of a trichotomy concept of tourist motivation factors was demonstrated. Within this concept three factor groups were singled out: motivators which, when present, generate an urge, propensity to participate in tourism; demotivators which, when they occur, cause a negative attitude towards tourist activity. Their impact sectors on tourist attractiveness of destinations (realm of tourist reception) differ dramatically, although they occur simultaneously in a tourist region (destination). Thus this concept constitutes a methodological directive suggesting an extension of the area of analysis of conducted research to include tourist motivation factors which have a nature of a destimulant of the researched environment.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2016.02.99116
PDF (Język Polski)

References

Ahlström-Södeling, R. (2003). SME strategic business network seen as learning organization. Journal of Small Business and Enterprise Development, 10(4), 444–454.
View in Google Scholar

Alejziak, W. (1999). Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Kraków: Albis. ISBN 8390645262.
View in Google Scholar

Armstrong, M. (2000). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu. ISBN 83-85441-86-7.
View in Google Scholar

Borodako, K. (2012). Współpraca sieciowa partnerów turystyki miejskiej na przykładzie Krakowa. W: T. Żabińska (red.). Turystyka na obszarach wiejskich. Uwarunkowania rozwoju. Narzędzia promocji (s. 60–71). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
View in Google Scholar

Crompton, J.L. (1979). Motivations for pleasure vacation. Annals of Tourism Research, 6(4), 408–424.
View in Google Scholar

Dann, G.M.S. (1977). Anomie, ego-enhancement and tourism. Annals of Tourism Research, 4(4), 184–194.
View in Google Scholar

Franken, R.E. (2005). Psychologia motywacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. ISBN 8389574616.
View in Google Scholar

Gangé, M., Deci, E.L. (2005). Self-determination theory and work motivation. Journal of Organizational Behavior, 26(4), 331–362.
View in Google Scholar

Garrod, B., Fyall, A. (2000). Managing heritage tourism. Annals of Tourism Research, 27(3), 682–708.
View in Google Scholar

Gaworecki, W.W. (2007). Turystyka. Warszawa: PWE. ISBN 9788320816655.
View in Google Scholar

Hellwig, Z. (1968). Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju oraz osoby i strukturę wykwalifikowanych kadr. Przegląd Statystyczny, 4.
View in Google Scholar

Herzberg, F. (1987). One more time: How do you motivate employees? Harvard Business Review, 65(5), 109–120.
View in Google Scholar

Herzberg, F., Mausner, B., Snyderman, B.B. (1959). The Motivation to Work. New York: John Wiley & Sons.
View in Google Scholar

Hudson, S. (2008). Tourism and Hospitality Marketing. A Global Perspective. Los Angeles; London: Sage Publications. ISBN 9781412946872.
View in Google Scholar

Iwasiewicz, A. (2000). Metody statystyczne zarządzania jakością [online, dostęp: 2015-07-10]. Stat Soft Polska. Dostępny w Internecie: http://www.statsoft.pl.
View in Google Scholar

Kocowski, T. (1982). Potrzeby człowieka. Koncepcja systemowa. Wrocław: Ossolineum.
View in Google Scholar

Kozioł, L. (2011). Trychotomy of motivating factors in the workplace: Concept outline. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 19(2), 45–54.
View in Google Scholar

Kozioł, L., Pyrek, R. (2014), The concept of classification of tourist product: Some observations and a research agenda. W: V. Katsoni (ed.). Cultural Tourism in a Digital Era (pp. 57–66). Athens: Springer International Publishing. ISBN 9783319158594.
View in Google Scholar

Krippendorf, J. (1987). The Holidaymakers. London: Heinemann. McIntosh, R.W., Goeldner, Ch.R. (1986). Tourism: Principles, Practices, Philosophies. New York: John Wiley & Sons. ISBN 0471830380.
View in Google Scholar

Middleton, V.T.C. (1996). Marketing w turystyce. Warszawa: Polska Agencja Promocji Turystyki. ISBN 8386800259.
View in Google Scholar

MOT. (2014). Ruch turystyczny w Krakowie. Kraków: Małopolska Organizacja Turystyczna. ISSN 2299-2863 (print); ISSN 2299-2871 (online).
View in Google Scholar

Nawrot, Ł. (2006). Konkurencyjność regionu turystycznego – ujęcie teoretyczne. W: A. Rapacz (red.). Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu.
View in Google Scholar

Nooy, W. de, Mrvar, A., Batagelj, V. (2005). Exploratory Social Network Analysis with Pajek. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 9780521602624.
View in Google Scholar

Ostrowski, D. (2007). Zachowania konsumentów usług turystycznych. W: D. Dudkiewicz (red.). Marketing usług turystycznych. Warszawa: Wydawnictwo AlmaMer Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Warszawie. ISBN 9788360197479.
View in Google Scholar

Panasiuk, A. (2012). Wstęp. W: J. Buko, A. Panasiuk (red.). Popyt turystyczny. Zagadnienia podstawowe. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
View in Google Scholar

Pearce, P.L. (1999). Fundamentals of tourist motivation. W: D.G. Pearce, R.W. Butler (eds.). Tourism and Research: Critiques and Challenges. London: Routledge. ISBN 0415083192.
View in Google Scholar

Powell, R., Kokkranikal, J. (2015). Motivations and experiences of museum visitors: The case of the Imperial War Museum, United Kingdom. W: V. Katsoni (ed.). Cultural Tourism in a Digital Era (pp. 169–181). Athens: Springer International Publishing. ISBN 978-3-319-15859-4.
View in Google Scholar

Reykowski, J. (1975). Teoria motywacji a zarządzanie. Warszawa: PWE.
View in Google Scholar

Rheinberg, F. (2006). Psychologia motywacji. Kraków: WAM. ISBN 83-7318-640-9.
View in Google Scholar

Rudnicki, L. (2009). Styl życia jako czynnik kształtujący zachowanie konsumenta na rynku turystycznym. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 14(3), 11–19.
View in Google Scholar

Screven, C. (1976). Exhibit evaluation – a goal referenced approach. Curator: The Museum Journal, 19(4), 271–290.
View in Google Scholar

Timothy, D.J., Boyd, S.W. (2003). Heritage Tourism. Harlow: Prentice Hall. ISBN 0-582-36970-3.
View in Google Scholar

Winiarski, R., Zdebski, J. (2008). Psychologia turystyki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. ISBN 978-83-60807-88-0.
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.