Knowledge-based relationships and their role in business innovation activities
Okładka tom 21
PDF (Język Polski)

Keywords

knowledge
innovation
innovation activities

How to Cite

KarasA., & PyrekR. (2012). Knowledge-based relationships and their role in business innovation activities. The Malopolska School of Economics in Tarnow Research Papers Collection, 21(2), 65-76. https://doi.org/10.25944/znmwse.2012.02.6576

Abstract

Enterprises use and develop their potential, which provides the basis of their innovation. The most important resource is knowledge, closely related to the development of human capital and technology which have always been essential factors influencing the development of the company. The formation of knowledge in a company is associated with obtaining data and processing it into some specific information, which consequently creates or enriches knowledge. The aim of this article is to show the importance of knowledge in the development of business innovation activities. The first part of this article presents the basic concepts of knowledge and its classification. Also the spiral model of knowledge in organizations has been presented. The article assumes that the innovation is a relational activity between individuals and institutions, expressed through individual actions or a series of individual and institutional actions. The second part of the article presents the results of empirical research on innovation and the influence of innovation on the overall business income. This section presents the evaluation of the relationships between the positions in organizations and the correlated use of knowledge in the process of creating innovation. The goal of each organization is continuous development of the company through the process of innovation. However, this process requires companies to stay receptive to new ideas and cooperation with other entities. Creating an adequate network of knowledge enables enterprises to acquire knowledge from outside and share it inside the organisations thus contributing to their innovation.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2012.02.6576
PDF (Język Polski)

References

Borowska-Pietrzak A., Kawka T, Innowacyjność w realizacji funkcji personalnej w organizacji nowej gospodarki, "Współczesne Zarządzanie: kwartalnik środowisk naukowych i liderów biznesu", Kraków 2012, nr 2.
View in Google Scholar

Hall C.M., Williams A.M., Tourism andInnovation, Routledge, London 2008. ISBN 978-0415-41404-3.
View in Google Scholar

Innowacyjność 2010 [online], Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010. ISBN 978-83-7633-025-9 [dostęp 10.11.2012]. Dostępny w Internecie: http://www.parp.gov.pl/files/74/81/380/10838.pdf.
View in Google Scholar

Inteligentne organizacje - zarządzanie wiedzą i kompetencjami pracowników [online], Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2010. ISBN 978-83-928567-7-1 [dostęp 10.11.2012]. Dostępny w Internecie: http://pi.gov.pl/PARPFiles/file/Raporty/20110103_Raport_Inteligentne_organizacje-zarzadzanie_wiedza_i_kompetencjami_pracownikow.pdf.
View in Google Scholar

Kozioł L., System innowacyjności współczesnych przedsiębiorstw, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie" 2009, nr 1 (12).
View in Google Scholar

Marszałek-Surówka D., Rola wiedzy w kreowaniu innowacji. W: Mikuła B. (red.), Historia i perspektywy nauk o zarządzaniu, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012. ISBN 978-83-62511-61-7.
View in Google Scholar

Nonaka I.,Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, przeł. E. Nalewajko, Poltex, Warszawa 2000. ISBN 83-86890-99-1.
View in Google Scholar

Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji, Publikacja OECD i Eurostatu, wyd. 3, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Strategii i Rozwoju Nauki, Warszawa 2008. ISBN 978-83-61100-13-3.
View in Google Scholar

Pomykalski A., Zarządzanie procesem innowacji. Wybrane kierunki badawcze. W: Lachowicz S., Nogalski B. (red.), Osiągnięcia i perspektywy nauk o zarządzaniu, Wolters Kluwer business, Warszawa 2010. ISBN 978-83-7526-733-4.
View in Google Scholar

Rumniak P., Aktywa wiedzy. W: Stabryła A., Wawak S. (red.), Metody badania i modele rozwoju organizacji, Mfiles.pl, Kraków 2012. ISBN 978-83-931128-9-0.
View in Google Scholar

Stabryła A. (red.), Doskonalenie struktur organizacyjnych przedsiębiorstw w gospodarce opartej na wiedzy, C.H. Beck, Warszawa 2009. ISBN 978-83-255-0237-9.
View in Google Scholar

Wojtowicz A., Kozioł L., Koncepcja aliansów wiedzy w procesie innowacji, "Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie" 2012, nr 1 (20).
View in Google Scholar

© Copyright by Małopolska School of Economics in Tarnów. The articles are available under the Creative Commons Attribution NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License

Downloads

Download data is not yet available.