Eko-innowacyjność źródłem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na przykładzie wybranych elektrowni
Okładka tom 1
PDF (English)

Słowa kluczowe

ekoinnowacyjność
ekoinwestycje
przewaga konkurencyjna
konkurencyjność
przedsiębiorstwo

Jak cytować

Żaba-NierodaR. (2011). Eko-innowacyjność źródłem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na przykładzie wybranych elektrowni. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej W Tarnowie, 19(2), 175-184. https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.02.175184

Abstrakt

Eko-innowacyjność jako na proces wprowadzania działań w przedsiębiorstwach wytwarzających energie elektryczną jest jednym z elementów pozwalających na uzyskanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Ponoszone nakłady na innowacje ekologiczne i stworzone warunki przekładają się na tworzenie wartości dodanej. Kluczowe znaczenie Eko-innowacyjności jest coraz częściej dostrzegane przez zarządzających. Optymalizacja procesu zarządzania w obszarze działań Eko-innowacyjnych staje się elementem niezbędnym do uzyska­nia przewagi konkurencyjnej. Dla przedsiębiorstw wytwarzających energię elektryczną działania eko-innowacyjne są niezbędne do dalszego funkcjonowania tych instytucji.

Niezbędnym warunkiem realizacji eko-inwestycji jest ich opłacalność, co gwarantują odpowiednie ceny. W elektrowni na ceny energii powinny mieć wpływ nakłady poniesione na eko-innowacyjne rozwiązania. Cena rynkowa, którą uzyskuje elektrownia, powinna pokrywać koszty produkcji, koszty środowiskowe i koszty administracji, a ponadto przynosić określoną marżę jednostkową, umożliwiającą pomnożenie kapitału zainwestowanego w eko-inwestycje.

https://doi.org/10.25944/znmwse.2011.02.175184
PDF (English)

Bibliografia

Broniewicz E. 2003. “Nakłady inwestycyjne i koszty bieżące ochrony środowiska w Polsce”. In: Zarządzanie środowiskiem: Teraźniejszość i przyszłość. Ed. B. Poskrobko. Białystok: Wydawnictwo Politechniki Białostockiej. ISSN 0867-096X.
Zobacz w Google Scholar

Burzyńska D., Fila J. 2007. Finansowanie inwestycji ekologicznych w przedsiębiorstwie. Warszawa: Difin. ISBN 978-83-7251-755-5.
Zobacz w Google Scholar

Famielec J., Stępień M. 2005. Informacja ekologiczna w ujęciu finansowym. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie. ISBN 83-7252-276-6.
Zobacz w Google Scholar

Godziszewski B. 1999. “Potencjał konkurencyjności przedsiębiorstwa jako źródło przewag konkurencyjnych i podstawa stosowania instrumentów konkurowania”. In: Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Ed. M. J. Stankiewicz, Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa “Dom Organizatora”. ISBN 83-87673-50-1.
Zobacz w Google Scholar

K o 11 e r Ph. 2005. Marketing. Transl. by R. Bartołd et al. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. ISBN 83-7301-532-9.
Zobacz w Google Scholar

Kaleta A. 2000. Strategia konkurencji w przemyśle. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. ISSN 0239-8532.
Zobacz w Google Scholar

Kożuch M., Rosiek K. 2005. Ekonomika przemysłu - wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie. ISBN 83-7252-268-5.
Zobacz w Google Scholar

Kry k B. 2003. Rachunek sozoekonomiczny działalności gospodarczej na przykładzie energetyki zawodowej regionu szczecińskiego. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. ISBN 83-7241-346-0.
Zobacz w Google Scholar

Moroz M. 2003. “Konkurencyjność przedsiębiorstwa—pojęcie i pomiar”. Gospodarka Narodowa, no. 9.
Zobacz w Google Scholar

Pindór T. 2005. Proces wdrażania rozwoju zrównoważonego przedsiębiorstwie. Białystok: Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko. ISBN 83-88771-64-7.
Zobacz w Google Scholar

Porter M. E. 1985. Competitive advantage: Creating and sustaining superior performance. New York: Free Press. ISBN 0-684-84146-0.
Zobacz w Google Scholar

Porter M. E. 2006. Przewaga konkurencyjna, osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników. Transl. by M. Witkowska. Gliwice: Wydawnictwo Helion. ISBN 83-246-0155-4.
Zobacz w Google Scholar

Rokita J. 2005. Zarządzanie strategiczne: Tworzenie i utrzymanie przewagi konkurencyjnej. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. ISBN 83-208-1552-5.
Zobacz w Google Scholar

Simon H. 1999. Tajemniczy mistrzowie: Studia przypadków. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. ISBN 83-01-12817-8.
Zobacz w Google Scholar

Stankiewicz M. J. 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstwa: Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierow¬nictwa “Dom Organizatora”. ISBN 83-7285-088-7.
Zobacz w Google Scholar

Wrzosek W. 1999. “Przewaga konkurencyjna”. Marketing i Rynek, no. 7.
Zobacz w Google Scholar

© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa

 

Pobrania

Dane pobrania nie są jeszcze dostepne