Abstrakt
W licznej i rozległej literaturze dotyczącej szkoleń i rozwoju pracowników coraz więcej miejsca oprócz opisu metod szkolenia poświęca się problematyce oceny efektywności tego procesu. Uczenie się kooperatywne przeprowadzane jest poprzez poszerzoną refleksję osoby uczącej się i dyskusję z pozostałymi uczestnikami kursu. Wiedza jest konstruowana podczas procesu uczenia się, zaś jego celem jest kompleksowe przetworzenie sytuacji. Nauczyciel jest w tym procesie uczestnikiem, doradcą, który kooperuje, wyszukuje i kształtuje aktywne środowisko nauczania. Celem niniejszego artykułu jest prezentacja metody kooperatywnego uczenia się i określenie czynników mogących istotnie wpływać na wzrost efektywności szkoleń prowadzonych tą metodą. Artykuł zawiera uwagi teoretyczne odnoszące się do procesu kooperatywnego uczenia się, a także charakterystykę czynników warunkujących efektywność procesu szkoleniowego.
Bibliografia
Armstrong M., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wyd. 4, Oficyna Wolters Kluwer, Kraków 2007. ISBN 978-83-7526-171-4.
Zobacz w Google Scholar
Ausenda G., On Effectiveness, Boydell Press, Woodbridge 2003. ISBN 1-84383-021-3.
Zobacz w Google Scholar
Campbell R.J., Kyriakides L., Muijs D., Robinson W., Assessing Teacher Effectiveness: Developing a Differentiated Model, Routledge Falmer, New York 2004. ISBN 0-415-30478-4.
Zobacz w Google Scholar
Fisher D., Frey N., Better Learning Through Structured Teaching: A Framework for the Gradual Release of Responsibility, Chapter 4: Collaborative Learning: Consolidating Thinking with Peers, ASCD, Alexandria 2008. ISBN 978-1-4166-0635-2.
Zobacz w Google Scholar
Ford J.K. (ed.), Improving Training Effectiveness in Work Organizations, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah 1997. ISBN 0-8058-1387-X.
Zobacz w Google Scholar
Meger Z., Kooperatywne uczenie się w warunkach e-learningu, „E-mentor” 2005, nr 5. ISSN 1731-7428.
Zobacz w Google Scholar
Meger Z., Podstawy e-learningu. Od Shannona do konstruktywizmu, „E-mentor” 2006, nr 4. ISSN 1731-7428.
Zobacz w Google Scholar
Mujis D., Reynolds D., Effective Teaching: Evidence and Practice, SAGE Publications, Thousand Oaks 2005. ISBN 1-4129-0165-0.
Zobacz w Google Scholar
Peszko A., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Akademii Górniczo-Hutniczej, Kraków 2002. ISBN 83-85408-78-X.
Zobacz w Google Scholar
Phillips J.J., Stone R.D., Phillips P.P., Ocena efektywności w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Praktyczny podręcznik pomiaru rentowności inwestycji, Human Factor, Kraków 2003. ISBN 83-918501-0-2.
Zobacz w Google Scholar
Podgórski J., Główne założenia poznania rozproszonego a sposób opisywania procesów poznawczych w określonej wspólnocie, „Hommo Communicativus” 2008, nr 1. ISSN 1896-3049.
Zobacz w Google Scholar
Roberts T.S., Online Collaborative Learning: Theory and Practice, Hershey, Pasadena 2004. ISBN 1-59140-174-7.
Zobacz w Google Scholar
Tu Chih-Hsiung, Online Collaborative Learning: Twenty-One Designs to Building an Online Collaborative Learning Community, Libraries Unlimited, Westport 2004. ISBN 1-59158-155-9.
Zobacz w Google Scholar
© Copyright by Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie. Artykuły są udostępniane na podstawie Creative Commons Attribution Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Licencja Międzynarodowa